چگونه دیابت بر قدرت باروری مردان تاثیر می گذارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، تعیین است که دیابت اثر مضری بر بعضی از اعضا و دستگاه های بدن دارد. این موارد شامل اثرات مضر بر عروق خونی و اعصاب است که منجر به مسائل مرتبط به سلامت مهمی می گردد. این عوارض سلامت که در اثر دیابت طول کشیده

چگونه دیابت بر قدرت باروری مردان تاثیر می گذارد؟

مترجم: آناهیتا خاقانی

منبع:راسخون

آیا می دانستید...

...که طبق گزارش سازمان دنیای بهداشت (WHO)، 347 میلیون نفر در سراسر دنیا دیابت دارند؟

معین است که دیابت اثر مضری بر بعضی از اعضا و دستگاه های بدن دارد. این موارد شامل اثرات مضر بر عروق خونی و اعصاب است که منجر به مسائل مرتبط به سلامت مهمی می گردد. این عوارض سلامت که در اثر دیابت طول کشیده ایجاد می شوند با اصطلاح فراگیر عوارض دیابت شناخته می شوند.

به هر حال، اثرات دیابت بر قدرت باروری به گستردگی دیگر موضوعات مطالعه نشده است. سال ها این تفکر وجود داشته است که دیابت اثر مضری دارد اما در هر صورت هیچ مطالعه ای در خصوص این موضوع ادعا غیرقابل تکذیب نداشته است.

این شرایط حتی تا به امروز هم به میزان زیادی بدون تغییر به جای مانده است. دیابت به اسم عاملی که بر دستگاه فراوری مثل زنان تاثیر دارد، شناخته می گردد اما اثرات آن بر قدرت باروری مردان هنوز به طور قطعی ثابت نشده است. هیچ گونه مطالعاتی در مقیاس بزرگ در مردان دیابتی انجام نشده است؛ یک مطالعه بزرگ به این نتیجه رسیده است که دیابت به راستی می تواند بر قدرت باروری مردان تاثیر بگذارد (در ادامه این موضوع شرح داده می گردد)، اما میزان نمونه آن برای یک نتیجه گیری همه جانبه بسیار کوچک بود.

به هر حال عوارض دیابت می تواند بر دستگاه فراوری مثل مردان، اگرچه غیر مستقیم تاثیر بگذارد. چگونگی آن در اینجا ذکر می گردد.

آسیب عصب

دیابت (هر دو دیابت نوع یک و دو) عمدتا به واسطه کاهش محیط داخلی عروق خونی به آنها آسیب می رساند و در نتیجه جریان خون را محدود می نماید. این مسئله عمدتا با فشار خون بالا و مسائل قلبی مرتبط است (زیرا قلب مجبور است با قدرت بیشتری خون را پمپ کند برای اینکه خون بتواند از میان عروق خونی تنگ شده حرکت کند)، اما دیابت به علت تامین خون غیرطبیعی و کاهش یافته بر پایانه های عصبی در نواحی مختلف بدن هم تاثیر می گذارد.

دیابت بر اعصاب موجود در ناحیه آلت تناسلی اثر می گذارد. این مسئله خود می تواند باعث مسائل اختلال عملکرد نعوظ گردد و می تواند منجر به ناباروری گردد. در این شرایط مایع حاوی اسپرم به شیوه ای طبیعی فراوری می گردد و مرد انزال را تجربه می نماید اما به علت آسیب عصبی، مایع حاوی اسپرم نمی تواند به خارج از بدن فرستاده گردد و به جای آن در راستا مخالف - به سمت مثانه - حرکت می نماید. به هر حال این مسئله خطرناک نیست اما به علت دلایل معین مرد قادر به بارور کردن زن نخواهد بود.

آسیب DNA اسپرم

مطالعه فوق الذکر در خصوص بیماران مرد دیابتی با 27 مردی که از دیابت نوع یک رنج می بردند (که ذاتا به اسم یک بیماری خودایمنی اتفاق می افتد) و 29 مردی که تحت درمان ناباروری بودند، اجرا شد.

این مطالعه دریافت که هر دو گروه سطوح مشابهی از تعداد و حرکت اسپرم داشتند. مردان دیابتی اندکی حجم مایع حاوی اسپرم کمتری داشتند اما آنها هنوز در محدوده سالم تا قابل قبول پذیرفته شده به وسیله WHO قرار داشتند.

اختلاف زمانی آشکار شد که محققان مایع حاوی اسپرم را از نظر آسیب DNA اسپرم آنالیز کردند. آنها دریافتند که نمونه های حاوی مایع اسپرم از گروه دیابتی ها آسیب DNA اسپرم بیشتری نسبت به گروه تحت درمان های ناباروری داشتند. تخمک زن قادر به جبران میزانی از آسیب وارد شده به اسپرم می باشد اما آسیب DNA مشاهده شده در گروه دیابتی بیشتر از آن میزان می باشد.

با اینکه همه اسپرم ها در نمونه هایی از مردان دیابتی آسیب ندیده بودند، نشانه واضحی از دستگاه فراوری مثل آسیب دیده وجود داشت و می تواند عامل ناباروری باشد. مایع حاوی اسپرم مردانی که نه دیابتی هستند و نه تحت درمان ناباروری احتمالا حاوی اسپرم های بسیار سالم تر است.

این تست نشان داد که دیابت می تواند به طور غیرمستقیم با ناباروری مردان مرتبط باشد اما قبل از اینکه بتوان نتایج را به اسم یک واقعیت علمی اعلام نمود، احتیاج به تحقیق گسترده تری است. پیامد تحقیق هرچه باشد، واضح است که دیابت واقعا اثر بدی بر قدرت باروری مردان دارد. گرچه میزان آن هنوز معین نیست.

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: راسخون
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160913

به "چگونه دیابت بر قدرت باروری مردان تاثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دیابت بر قدرت باروری مردان تاثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید