پیش بینی آینده بیت کوین در اقتصاد دنیا

به گزارش مجله سرگرمی، پائولا سوباشی* استاد اقتصاد بین المللی در دانشگاه کوئین مریِ لندن در گزارش برای پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت، به مساله رمز ارز ها و احتمال جا افتادن آن در اقتصاد بین الملل (با توجه به رسمیت شناخته شدن بیت کوین به اسم پول رایج به وسیله دولت السالوادور) پرداخته و به طور خاص به این مساله اشاره نموده که بر خلافِ تصورات رایج، نمی توان به استفاده از بیت کوین در اقتصاد بین الملل، مخصوصا در برهه زمانی کنونی و آینده نزدیک امیدوار بود. علت اصلی این مساله هم نوسانات شدیدِ بیت کوین و فراهم نبودن زیرساخت های کافی جهت استفاده از رمز ارز ها در اقتصاد های کشور های مختلف دنیا است.

پیش بینی آینده بیت کوین در اقتصاد دنیا

پائولا سوباشی در این رابطه می نویسد: بسیاری از تحلیلگران و بعلاوه افکار عمومی در اقصی نقاط دنیا، بازارِ بیت کوین (به اسم اصلی ترین رمز ارز در دنیا) را به مثابه بازیِ عظیم برندگان و بازندگان ارزیابی می نمایند که در چهارچوب آن: صندوق های مالی، سرمایه گذاران آماتور، افراد منزوی و خاص، و بعلاوه مجرمان، فعال هستند. در این راستا، تنها آن دسته از افراد و گروه هایی می توانند خطرِ موجود در بازر رمز ارز ها را به خوبی درک نمایند که یا کلیت زمین بازیِ رمزارز ها را به خوبی درک نموده باشند و یا از امکانات کافی و قابل توجهی جهت دفع خطر و ریسک رمز رمزارز ها برخوردار باشند و به خوبی بتوانند با نوسانان قابل توجه رمز رمزارزها، مقابله نمایند.

به گزارش خبرنگاران، اوایل ماه جاری میلادی، السالوادور تبدیل به اولین کشوری شد که بیت کوین را به اسم پول رایج پذیرفت. این کشور در این رابطه قوانینی را هم وضع نموده که در ماه سپتامبر، از قابلیت اجرایی و قانونی برخوردار می شوند. این بدان معناست که از بیت کوین در السالوادور می توان جهت خرید کالا ها و پرداخت بهای خدمات استفاده کرد و کلیه مراکز و بخش های مالی السالوادور هم ملزم هستند تا این رمز ارز را به صورت رسمی بپذیرند. البته که مردم السالوادور در این زمینه چندان هم بی تجربه نیستند. در سال 2001، دلار آمریکا هم در این کشور، تبدیل به وجه رایج و پولِ قانونی شد و از آن به نحو گسترده ای در معاملات داخلی این کشور استفاده می شد. در آن موقع، رئیس جمهور وقتِ السالوادور فرانسیسکو فلورِس اجازه داد تا دلار هم در کنار ارز رایج السالوادور، در اقتصاد این کشور کشور در جریان باشد (در آن موقع، نرخ دلار در السالوادور، مبنایی ثابت داشت). در آن دوره، استدلال های گوناگون مالی در خصوص درست بودنِ تصمیم دولت السالوادور در رایج کردن دلار آمریکا به اسم ابزار پرداخت در اقتصاد این کشور مطرح شد، با این حال اندک زمانی بعد، قدرت خرید در السالوادور شدیدا سقوط کرد و اقتصاد این کشور بیش از گذشته به خارج از آن وابستگی پیدا کرد (به طور خاص، وابستگی مالی السالوادور به حواله های خارجی که به طور میانه سالانه 20 درصد از فراوری ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد، افزایش پیدا کرد).

در این چهارچوب، تبدیل کردنِ بیت کوین به یک پول رایج، می تواند تبعات بسیار وخیمی را در نوع خود در پی داشته باشد. این مساله مخصوصا در فقدان آینده نگری هایِ درست و دقیق علمی، حامل چالش های گسترده تر و قابل توجهی هم خواهد بود.

جدای از همه این ها نباید فراموش کرد که بیت کوین در قیاس با دلار، از نوسانات به شدت بیشتر و عمیق تری هم برخوردار است. در فاصله بین روز های هشتم تا پانزدهم ژوئن، قیمت بیت کوین بین 32462 دلار تا 40993 دلار در نوسان بود و از 15 ماه می تا 15 ماه ژوئن هم در بازه قیمیتی 34259 دلار تا 49304 دلار قرار داشت. این نوسانات به همراه این مساله که اساسا بازار بیت کوین قابل کنترل نیست (نظیر دلار که با سیاست های مالی می توان آن را مدیریت کرد)، عملا بیت کوین را به ابزاری غیرمناسب برای ثبات مالی کشور ها و اقتصاد های مختلف دنیا تبدیل نموده است.

نایب بوکله رئیس جمهور السالوادور در توئیتی گفته است که بیت کوین می تواند جابجایی مالی را تسهیل کند و تا حد زیادی هزینه های مرتبط با معاملات و جابجایی مالی را کاهش دهد. تعرفه های مالی که مهاجران خارجی جهت ارسال عایدی و پول های خود به کشورشان باید آن ها را بپردازند، حقیقتا بالا هستند (در این زمینه درخواست های سازمان ملل متحد و کشور های عضو گروه جی 20 هم راهگشا نبوده است). بر اساس آنچه بانک دنیای گفته است: هزینه میانگین دنیایِ ارسال 200 دلار در سطح بین المللی، حدودا 13 دلار است (یا 6.5 درصد از مبلغ پول). هزینه ای که به زعم بسیاری از تحلیلگران مالی و مالی بین المللی، باید نهایتا سه درصد باشد.

با این وجود، در سال 2020، کشورهایِ با عایدی کم و میانه، به طور کلی حواله های خارجی به ارزش 540 میلیارد دلار را دریافت کردند. مقداری که در نوع خود، اندکی کمتر از 548 میلیارد دلار در سال 2019 است. البته که این مقدار، به مراتب بیشتر از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور ها (259 میلیارد دلار در سال 2020) و بعلاوه یاری های توسعه ای خارجی (179 میلیارد دلار در سال 2020) است. بدون تردید اگر هزینه نقل وانتقال مالی تا دو درصد کاهش یابد، سالانه 16 میلیارد دلار بر مقدار و حجم حواله های ارسالی به کشور های مذکور افزوده خواهد شد.

در شرایط کنونی، بانک ها و شبکه های حمل و نقل مالی، هزینه های هنگفتی را در بحث ارسال حواله بانکی و مالی از مشتریان خود اخذ می نمایند. با این حال، هزینه های سرسام آور، تنها چالش بر سر راه ارسال حواله های بانکی نیستند. بسیاری از مهاجران در کشور هایی که در آن ها کار می نمایند، هیچگونه حساب بانکی ندارند و از طرفی خانواده های آن ها که درکشورهایِ وطن خود ساکن هستند هم امکان دارد در زمره 1.7 میلیارد نفر انسانی در دنیا باشند که هیچگونه حساب بانکی و یا دسترسی بانکی ندارند.

اضافه بر این، باید آن دسته از مهاجرانی را هم در نظر گرفت که نزدیکانشان در کشور هایی نظیر سوریه یا کوبا زندگی می نمایند که هیچگونه دسترسی به نظام مالی جابجایی بین المللی ندارند و در عین حال، باید پول نقد را به دست آن ها برسانند.

بدون تردید بوکله رئیس جمهور السالوادور درست می گوید که این ساختار و نظام را باید به چالش کشید (به وسیله جایگزنی های مقرون به صرفه و کم خطر)، با این حال، در این چهارچوب، بیت کوین ابدا ابزار درستی نیست. بله بیت کوین به مردم امکان می دهد تا پول های خود را به صورت مستقیم و در عرصه دنیای، جابجا نمایند و هزینه زیادی را به واسطه ها جهت نقل وانتقال مالی ندهند، با این حال، با توجه به اینکه اساسا بیت کوین، نوسانات سنگینی دارد، موجب می گردد تا نتوان آن را به اسم یک وسیله جهت ذخیره ارزش در نظر گرفت (امکان دارد حاصل کار مهاجران، در اثر یک سقوط قیمت شدید بیت کوین، عملا نابود گردد. امری که برای مهاجران و سختی هایی که جهت کسب عایدی تحمل می نمایند، واقعا غیر قابل تحمل است).

در این چهارچوب به طور خاص باید به این مساله هم پرداخته گردد که یکی از دلایل استقبال عمومی مردم دنیا از بیت کوین، ضرورتا جذابیت های بیت کوین نیست بلکه ناکارآمدی سیستم مالی بین المللیِ موجود است. در واقع این سیستم مالی بین المللی، خدمات بسیار ضعیف و پرهزینه ای را به مردم ارائه می نماید.

در شرایط کنونی، بسیاری از ابتکاراتی که در عرصه پول های دیجیتال ارائه شده اند، موجب آسان تر شدنِ زندگی در منطقه ها فقیر و کمتر پیشرفته نظیر قاره آفریقا شده اند. با این حال، هنوز زیرساخت های کافی برای پول های دیجیتال وجود ندارد و نباید به منافع موقت و آنی آن ها چندان توجه کرد و در خصوص آن ها غلو کرد. این مساله نشان می دهد که بازار رمز ارز ها همچنان متلاطم و پُر از هرج و مرج است.

برای حصول اطمینان از اینکه رمز ارزها، بیش از سود و منفعت، حاملِ ضرر برای کشور های در حال توسعه نباشند، بایستی سیاست ها و قوانین هماهنگ و فراملی اتخاذ شوند. تا زمانی که بخش های خصوصی و دولتی از انجام اصلاحات اساسی در ساختار خود خودداری نمایند، مردم و دولت ها به نحو فزاینده ای جذب جایگزین های (راه چاره های جایگزینِ) کم هزینه، پرخطر (ریسکی) و مبهم، برای بانکداری سنتی می شوند.

*پائولا سوباشی، وی استاد رشته اقتصاد بین الملل، در دانششگاه کوئین مریِ لندن (انگلستان) است.

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: فرارو
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 153032

به "پیش بینی آینده بیت کوین در اقتصاد دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی آینده بیت کوین در اقتصاد دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید