واردات خودرو چه تاثیری بر صنعت خودروی داخلی دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - کارشناس مسائل مالی با اشاره به طرح مجلس برای واردات خودرو می گوید باید این حقیقت را در نظر داشت که در بیشترین اندازه واردات، در سال های 1395 هفتاد هزار خودرو و در سال 1396 هم حدود هفتاد و شش هزار دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شده است. این اندازه حداکثر معادل 2.5 درصد از هدفگذاری فراوری و 7.5 درصد از هدفگذاری صادرات است که قطعا نباید هیچگونه اثری بر رشد، پیشرفت و اعتلای صنعت خودروسازی داشته باشد.

واردات خودرو چه تاثیری بر صنعت خودروی داخلی دارد؟

سعید سعادتمند در گفت وگو با پانا اظهار کرد: در ماه های ابتدایی سال 1397 ، بنابر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد. مهم ترین علت این ممنوعیت، شرایط تحریم سنگین و کمرشکن خارجی و احتیاج جدی به مدیریت منابع ارزی کشور اسم شد؛ ممنوعیتی که نتیجه آن عدم ورود خودرو با تکنولوژی روز به کشور طی سه سال گذشته شده و بازار داخل را به صورت کاملا انحصاری در اختیار فراورینمایندگان داخلی قرار داده است.

ممنوعیت واردات رفاه عمومی را کاهش می دهد

وی اضافه کرد: از منظر ادبیات اقتصادی، وقتی ممنوعیت واردات وضع می ­گردد، قطعا مصرف نماینده بیشترین بار زیان اقتصادی و مطلوبیت را تحمل نموده و در اصطلاح اقتصادی منجر به کاهش رفاه مصرف نماینده شده و در نهایت رفاه کل از دست رفته جامعه بسیار بزرگ خواهد بود.

اکنون با طرح نمایندگان مجلس، بحث واردات خودرو، به صورت جدی مطرح شده است. در بندهایی از این طرح عدم انتقال ارز، واردات در مقابل صادرات و موارد دیگری ذکر شده است که در صورت اجرایی شدن، عملا واردات خودرو به وسیله بخش خصوصی انجام خواهد شد و با توجه به عدم تخصیص ارز از سوی دولت، خود مشوقی برای صادرات کالاها و خدمات جهت ورود خودرو خواهد بود

کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کرد: فارغ از تمام مسائل مربوط به واسطه گری و رانت جویی، بخشی از منافع عدم وارادات به جیب فراورینمایندگان انحصاری به شکل افزایش قیمت وارد شده و حجم بزرگی هم به صورت زیان گم شده یا رفاه از دست رفته خودنمایی می­ کند. این رفاه از دست رفته در میان مدت و بلند مدت منجر به کاهش مطلوبیت زندگی در یک کشور شده و در صورتی که یک جامعه در همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی با رفاه از دست رفته روبرو گردد، کشور مزیت اقتصادی و اجتماعی زندگی را برای طبقه میانه از دست خواهد داد.

طرح مجلس می تواند مشوقی برای صادرات کالا و خدمات گردد

سعادتمند اسم کرد: اکنون با طرح نمایندگان مجلس، بحث واردات خودرو، به صورت جدی مطرح شده است. در بندهایی از این طرح عدم انتقال ارز، واردات در مقابل صادرات و موارد دیگری ذکر شده است که در صورت اجرایی شدن، عملا واردات خودرو به وسیله بخش خصوصی انجام خواهد شد و با توجه به عدم تخصیص ارز از سوی دولت، خود مشوقی برای صادرات کالاها و خدمات جهت ورود خودرو خواهد بود.

وی اضافه کرد: بیشترین مزیت این طرح در حوزه خودروهای پاک و کم مصرف بوده و بعلاوه ورود خودروهای با کارکرد کم و دارابودن استانداردهای لازم و تعیین شده، می­ تواند منجربه تحول در بازار خودرو کشور گردد.

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید نمود: اولین نکته اساسی در تصمیم گیری، در نظر گرفتن مقدار موفقیت صنعت خودروسازی کشور طی سال های گذشته بوده است که از مونتاژ محصولات اروپایی به مونتاژ محصولات چینی گذر نموده است.

وی اضافه کرد: به سادگی می­ توان فرایند تحول و پیشرفت خودروسازی داخلی را با فرایند مشابه خودروهای چینی در تنوع و کیفیت، طی 10 سال حضور چینی ها در بازار کشور ایران مقایسه نمود که تغییرات به وضوح قابل ملاحظه است.

در بخشی از تئوری های تجارت بین الملل ذکر شده است که پیش احتیاج حضور در بازارهای بین المللی، پاسخ صحیح و مناسب به بازار داخلی و سپس حضور در سطح جهانی و بین المللی است. اگر خودروسازان توان هیچگونه رقابتی را پس از 30 سال حمایت و استفاده از بازار انحصاری ندارند و حتی ورود چند ده هزار دستگاه خودرو را تهدیدی بزرگ برای خود قلمداد می نمایند، رسیدن به هدف اعلام شده از سوی وزیر صمت، غیرممکن خواهد بود و لازم است در همین ابتدا این هدف مورد بازبینی کامل قرار گیرد

زمان حمایت تمام قد از صنعت خودرو به سرانجام رسیده است

سعادتمند تاکید نمود: به نظر می ­رسد زمان حمایت تمام قد از این صنعت از دیدگاه نظرات اقتصادی به سرانجام رسیده و همچون صنعت بانکداری، در صورت شفافیت با اطلاعات بسیار خاص در صورت های اقتصادی روبرو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه نکته عجب در این زمینه مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو است، توضیح داد: هر چند این مخالفت در ادامه تبدیل به موافقت شد که خود نوعی سردرگمی در بازار ایجاد می نماید اما پاسخ آن از سوی وزیر صمت لازم و لازم است، نگاه وزیر به توانمندی خودروسازان بزرگ کشور است.

کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کرد: با نگاهی گذرا پس از سال ها مدیریت واحدهای خودروساز کشور، تعیین می ­گردد، تکنولوژی ارایه شده مربوط به حداقل 30 سال قبل بوده، کیفیت محصولات که برای همگان تعیین است و فرایند پاسخگویی به بازار هم به قرعه کشی و لاتاری ختم شده است. زیان انباشته و سایر شاخص های بحرانی هم گویای تمام موارد اقتصادی است از رقابت صنعت خودرو، در داخل کشور، با تعداد واردات محدود و تحت فشار تعرفه هراسان است، چگونه قصد راهبری فراوری سه میلیون خودرو و صادرات یک میلیون خودرو را دارند.

وی تاکید نمود: باید این حقیقت را در نظر داشت که در بیشترین مقدار واردات، در سال های 1395، هفتاد هزار خودرو و در سال 1396 هم حدود هفتاد و شش هزار دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شده است. این مقدار حداکثر معادل 2.5 درصد از هدف گذاری فراوری و 7.5 درصد از هدف گذاری صادرات است که قطعا نباید هیچگونه اثری بر رشد، پیشرفت و اعتلای صنعت خودروسازی داشته باشد.

پیش احتیاج حضور در بازارهای بین المللی، پاسخ صحیح و مناسب به بازار داخلی است

وی با طرح این پرسش که آیا مربی تیم فوتبالی که از مسابقه محبت آمیز با تیم حریف در زمین خود دچار رعب است، امکان حضور در زمین حریف و حضور در لیگ های معتبر بین المللی را دارد و یا فقط وعده این موضوع را داده است؟، اسم کرد: در بخشی از تئوری های تجارت بین الملل ذکر شده است که پیش احتیاج حضور در بازارهای بین المللی، پاسخ صحیح و مناسب به بازار داخلی و سپس حضور در سطح جهانی و بین المللی است. اگر خودروسازان توان هیچگونه رقابتی را پس از 30 سال حمایت و استفاده از بازار انحصاری ندارند و حتی ورود چند ده هزار دستگاه خودرو را تهدیدی بزرگ برای خود قلمداد می نمایند، رسیدن به هدف اعلام شده از سوی وزیر صمت، غیرممکن خواهد بود و لازم است در همین ابتدا این هدف مورد بازبینی کامل قرار گیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید نمود: اگر مجموعه وزارت صمت که مدیریت بازار خودرو کشور را در اختیار دارد، به توان تکنولوژیکی و مدیریتی این بخش از بازار اطمینان کامل داشته و امیدوار است طی 4 سال این حجم از خودروی با کیفیت فراوری و صادر می نماید، اجازه رقابت بین بخش داخلی و خارجی کمترین نشانه این توانمندی است تا مردم و به ویژه طبقه میانه از مزایا و رفاه ناشی از این رقابت بهره مند شوند.

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159599

به "واردات خودرو چه تاثیری بر صنعت خودروی داخلی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات خودرو چه تاثیری بر صنعت خودروی داخلی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید