هشدار درباره ضرردهی بیشتر نیروگاه های زغال سوز تازه

به گزارش مجله سرگرمی، یک گزارش نو هشدار داد میلیاردها دلار سرمایه برای بیش از 620 پروژه هزینه می شود که در معرض ریسک تبدیل شدن به دارایی متروکه قرار دارند.

هشدار درباره ضرردهی بیشتر نیروگاه های زغال سوز تازه

به گزارش خبرنگاران، تحقیقات اندیشکده مستقل کربن تِرکِر نشان می دهد عمده نیروگاه های زغال سوزی که ساختشان برنامه ریزی شده است از جمله همه نیروگاه هایی که در چین تحت ساخت قرار دارند برای برگرداندن هزینه هایی که برای ساخت آنها انجام شده است، تقلا خواهند کرد.

محاسبات انجام گرفته نشان می دهد 92 درصد از تاسیساتی که در سطح جهانی ساخت آنها پیشنهاد شده یا تحت ساخت قرار دارند، هزینه ساخت بالاتری در مقایسه با جریان نقدینگی آینده که تولید خواهند کرد، خواهند داشت و حتی اگر سناریوی کسب و کار معمولی برای آنها در نظر گرفته شود که بر اساس آن کشورها محدودیتهای کمتری برای مقابله با آلایندگی کربن اجرا کرده و اهداف پیمان اقلیمی پاریس را محقق نمی کنند.

چین با طرح افزودن 187 مگاوات ظرفیت تولید نیرو با استفاده از زغال سنگ به بیش از 1000 گیگاوات ظرفیت فعلی، پیشتاز است و پس از این کشور، هند با 60 گیگاوات ظرفیت تازه در مقایسه با ظرفیت فعلی 248 گیگاوات قرار گرفته است. اندونزی، ویتنام و ژاپن سه کشور بعدی فهرست پنج کشور آسیایی هستند که عامل 80 درصد از پروژه های ساخت نیروگاه های زغال سوز تازه به تعداد می فرایند. این کشورها قرار است جمعا بیش از 620 واحد تازه با ظرفیت بیش از 300 گیگاوات بسازند.

طبق یافته های این تحقیقات، انرژی تتازهپذیر می تواند با صرفه جویی فوری در هزینه، جایگزین بیشتر واحدهای زغال سوز جهانی شود. تا سال 2026 تقریبا همه نیروگاه های زغال سوز هزینه اداره بیشتری در مقایسه با ساخت و اداره ظرفیت تتازهپذیر خواهند داشت. این محاسبات بر مبنای کاهش هزینه های انرژی تتازهپذیر و افزایش هزینه استقراض است.

گزارش این اندیشکده نشان داده که حتی با کاهش پنج درصدی محاسبه هزینه محافظه کارانه ای که داشته است، غیرسودآوری زغال سنگ جهانی تا سال 2030 دو برابر شده و به 52 درصد و تا سال 2040 به 77 درصد افزایش پیدا می کند.

در نظر گرفتن محاسبات مذکور این احتمال را افزایش می دهد که نیروگاه های زغال سوز جهانی به ارزش 220 میلیارد دلار در میان صدها دارایی متروکه ای قرار بگیرند که به گفته آژانس بین المللی انرژی تعطیل کردن آنها ارزانتر است.

طبق برآورد کربن تِرکِر، هزینه کلی یارانه دادن این نیروگاهها در صنعتی که عمدتا از حمایت دولتی برخوردار است، می تواند به 150 میلیارد دلار برسد.

چین علاوه بر این که بیش از هر کشور دیگری در جهان نیروگاه زغال سوز دارد، در زمینه رشد تتازهپذیرها پیشتاز است. این کشور صفر کردن آلایندگی کربن تا سال 2060 را هدف گذاری کرده اما تولید دی اکسید کربن چین ممکن است تحت برنامه های اقلیمی جاری همچنان رشد کند و در سال 2030 به اوج برسد. شی جین پینگ، رییس جمهور چین در آوریل اعلام کرد که دولت تحت چهاردهمین برنامه پنج ساله که از سال 2021 تا 2025 اجرا می شود، ظرفیت زغال سنگ را به شدت کنترل خواهد کرد و در برنامه پنج ساله بعدی، به فاز بعدی حرکت می کند.

بنا بر آمار شورای جهانی انرژی بادی، مطابق با اهداف مذکور چین نصب ظرفیت نیروی بادی را در سال 2020 در مقایسه با سال پیش از آن دو برابر کرد و 52 گیگاوات ظرفیت تازه به مرحله بهره برداری رسید. انرژی خورشیدی با 48 گیگاوات ظرفیت تازه، دومین رکورددار رشد ظرفیت در سال گذشته بود.

همزمان با تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد آینده نیروگاه های زغال سوز، دولت چین برای کاهش قیمت زغال سنگ حرارتی که در ماه مه در بازارهای آینده به رکورد بالایی صعود کرد، اقدام کرد. طبق آمار رسمی چین، واردات زغال سنگ حرارتی در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش یافت و به نرخ سالانه 110 میلیون تن رسید.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، به گفته کاتارینا هیلن برند فون در نین، یکی از مدیران تحقیقات کربن تِرکِر، پروژه های زغال سوز در دست ساخت در چین با اهداف صفر کربن آلایندگی چین همخوانی ندارد. حتی نیروگاه های زغال سوز فعلی در ظرفیت کامل مورد استفاده قرار نمی گیرند. اگر این نیروگاهها ساخته می شوند و سپس کمتر از استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند، به معنای آن است که هم اکنون هم در حال ضرردهی هستند.

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154109

به "هشدار درباره ضرردهی بیشتر نیروگاه های زغال سوز تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره ضرردهی بیشتر نیروگاه های زغال سوز تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید