فراخوان معاونت علمی برای طرح های فراوری فیبر نوری

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری،صنعت زیرساخت ارتباطی کشور برای توسعه پایدار ارتباطات، در حوزه محصولات کلیدی مانند فیبر نوری، شرکت های دانش بنیان را جایگزین وارد کنندگان قدیمی خواهد نمود.

فراخوان معاونت علمی برای طرح های فراوری فیبر نوری

فیبر نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می تواند نوری را که از یک سر به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند.

فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل های معمولی است و با آن می توان داده های تصویر، صوت و داده های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا 100 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

امروزه مخابرات نوری، به علت پهنای باند وسیع تر در مقایسه با کابل های مسی، و تأخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهم ترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می گردد.

در سال 1367، کارخانه فراوری فیبر نوری در یزد به بهره برداری رسید. عملاً در سال 1373 فراوری فیبر نوری با ظرفیت 50 هزار کیلومتر در سال در ایران شروع شد.

با توجه به اهمیت این محصول در توسعه زیرساخت های کلیدی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همان ابتدا پلی منسجم میان صنعت و کارفرمایان عظیم این حوزه و شرکت های نوآور، خلاق و دانش بنیان ایجاد کرد تا پاسخگویی نیازهای فناورانه این محصول باشند.

فیبر نوری در مقایسه با سایر بسترهای ارتباطی از مزایای فراوانی برخوردار است، از جمله این مزایا می توان به ابعاد و وزن کوچکتر، پهنای باند بسیار بالاتر، قیمت پایین تر، افت کمتر، عدم تداخل، مصرف انرژی کمتر، پایداری بالاتر و مانند آن، اشاره نمود.

با توجه به تحولات سریع دنیای ارتباطات در جهت گذر انتقال اطلاعات از شبکه های مسی به سمت شبکه های فیبر نوری از یک سو و کاربردهای روز افزون و زیر ساختی فیبر نوری در صنایع مختلف کشور مانند مخابرات، برق، نفت و گاز و پزشکی از سوی دیگر، بومی سازی فراوری تار نوری می تواند موجب گردد کل فرآیند فراوری انواع مختلف کابل های فیبر نوری در داخل کشور بومی گردد.

در حال حاضر یکی از وابستگی های کلیدی کشور در بسیاری از حوزه های ارتباطی و صنایع ذکر شده، فراوری تار نوری است. در حالی که با اعمال تحریم ها و بروز نوسانات ارزی، فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان کابل های فیبر نوری دچار مشکل شده اند. شرکت های دانش بنیان به میدان آمده اند تا این کمبود را جبران نمایند.

در این راستا شرکت توانیر در نظر دارد به وسیله یکی از شرکت های زیرمجموعه نسبت به خرید تار فیبر نوری ساخته شده به وسیله متخصصین داخلی اقدام کند.

علاقه مندان تا 31 تیرماه 1400 فرصت دارند تا طرحهای خود ارسال نمایند.

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151237

به "فراخوان معاونت علمی برای طرح های فراوری فیبر نوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراخوان معاونت علمی برای طرح های فراوری فیبر نوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید