عوامل ریزش مو در زنان

به گزارش مجله سرگرمی، تعداد موهای طبیعی سر انسان بین 100 تا 150 هزار تار مو می باشد. همه افراد در طول زندگی دچار ریزش مو می شوند. ریزش مو را می توان حین کار کردن، شانه زدن موها، کتاب خواندن و … مشاهده نمود. روزانه 50 تا 100 تار مو از موهای سر ریزش می نماید که کاملا طبیعی می باشد؛ بنابراین نگران نباشید! موهای ریخته شده جایگزین می شوند. مشکل آنجایی شروع می گردد که میزان روزانه ریزش موی شما بیشتر از این مقدار گردد.

عوامل ریزش مو در زنان

موها نقش مهمی در نشان دادن شخصیت و سبک شما ایفا می نمایند. در نتیجه این موضوع نباید کم اهمیت پنداشته شود، چرا که نقشی مهم در برقراری ارتباط موثر، اعتماد نفس و ظاهر شما ایفا می نماید. جالب است بدانید 40 درصد از کسانی که دچار ریزش مو می شوند خانم ها می باشند. ریزش مو در زنان به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. این عارضه با نازک شدن موها شروع شده و باعث کم پشتی موها در جلو و مرکز سر می شود.

در بسیاری از موارد می توان با درمان های خانگی و گیاهی، ریزش مو در زنان را پیشگیری و درمان کرد. اما متاسفانه تابحال این موضوع به صورت جدی مورد آنالیز قرار نگرفته است. در این مقاله ابتدا با دلایل ریزش مو در زنان و سپس راه های درمان آن آشنا خواهید شد .

کم کاری تیروئید:

یکی از بیماری های شایع در بین مردم کم کاری یا پرکاری تیروئید می باشد. از جمله بیماری هایی که در نتیجه مسائل تیروئیدی رخ می دهد می توان به ریزش مو اشاره کرد. این نوع از ریزش مو به نقطه خاصی از سر بر نمی شود و در تمام سر ریزش های پراکنده رویت خواهد شد. بیماری تیروئید باعث ریزش ابرو ها، مژه ها و موهای سایر نواحی بدن نیز می شود.

تیروئید چگونه باعث ریزش مو می شود ؟

عملکرد غیر طبیعی تیروئید باعث ریزش مو می شود، زیرا زمانی که تیروئید هورمون های خود را (این هورمون ها نقش مهمی در عملکرد و متابولیسم بدن دارند) به درستی ترشح نکند باعث اختلال در سیستم خون رسانی و انتقال اکسیژن در بدن شده و در نتیجه فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار می دهد .

از این رو کم کاری و پرکاری تیروئید به یک عامل مهم در ریزش موی خانم ها بدل شده است؛ تاجایی که خیلی از مراجعین ریزش مو را بدترین عارضه بیماری تیروئید می دانند.

راه چاره چیست ؟

در ابتدا حتما به پزشک متخصص کاشت مو مراجعه کنید تا از مبتلا بودن به این بیماری اطمینان حاصل نمایید ؛ بعد از آن پزشک متناسب با احتیاج شما داروی مناست تجویز خواهد نمود .

ممکن است استفاده از داروی لووتیروکسین که برای جایگزین کردن هورمون های تیروئید استفاده می شود باعث ریز موی شما باشد. اگر در حال مصرف این دارو هستید و ریزش موی مداوم حس می کنید با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

ریزش موی هورمونی :

این نوع از ریزش مو که با عنوان ریزش موی هورمونی یا آندروژیک شناخته میشود در اثر تغییر هورمون ها در بدن زنان رخ می دهد؛ این تغییر هورمون ها می تواند بعد از زایمان یا عوامل دیگر رخ دهد. شایع ترین مدل تغییر هورمون ها، تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدرو تستوسترون یا همان DHT می باشد .

هورمون DHT در غده پروستات، فولیکول مو و غدد آدرنال ایجاد می شود. با افزایش سن در حالی که میزان تستسترون کاهش میابد ، میزان DHT ثابت باقی می ماند و یا ممکن است افزایش یابد، این مقدار افزایش یافته DHT باعث از بین رفتن و ضعیف شدن فولیکول های مو شده و در نتیجه موها نازک وکم پشت می شود و رشدشان متوقف می شود.

این گونه ریزش مو در زنان شبیه الگوی مردانه (وسط سر خالی می شود) می باشد. از دیگر نشانه های اختلال در هورمون ها می توان به وجود موی زائد، بوجود آمدن جوش در صورت و بدن، عادت های ماهانه نامرتب و همچنین سابقه کیست تخمدان اشاره کرد .

درمان گیاهی ریزش موی هورمونی در زنان : برای خواندن روش های درمان گیاهی به صفحه اختصاصی این مقاله مراجعه نمایید .

سندرم تخمدان پلی کیستیک :

این عامل از شایع ترین عوامل نازایی می باشد . این مشکل میتواند از اولین قائدگی در بین زنان شروع شده و باعث اختلالات هورمونی و قائدگی، رشد نا منظم موها ، ریزش مو ، رشد موهای زائد و … شود . از نشانه های آن می توان به قائدگی نامنظم، رشد موهای صورت، بوجود آمدن جوش و آکنه و در سنین بالاتر با افزایش وزن و ناباروری تشخیص داده می شود.

راه چاره چیست ؟

راه شناخت دقیقی برای این عارضه وجود ندارد و برای تشخصی آن ابتدا آزمایشات خون گرفته شده و اگر مشکوک به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد با استفاده از سونوگرافی لگنی آنالیز های بیشتری انجام می گیرد.

نکته : قیمت کاشت مو برای خانم ها بین 5 تا 7 میلیون تومان می باشد.

مسائل پوستی سر :

پوست سر اگر ملتهب باشد و یا آلوده به بیماری هایی مثل شوره باشد جلوی رشد موها را خواهد گرفت. در مواردی مثل بیماری قارچ سر که به وسیله لمس حیوانات مبتلا، به انسان منتقل می شود می تواند باعث ریزش مو نیز شود.

راه چاره چیست ؟

اگر پوسته های زرد رنگ چرب در موهایتان یا روی لباس هایتان می بینید و یا لکه های قرمز رنگی روی پوست سرتان مشاهده می کنید که در حال گسترش هستند سریعا به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید. پزشک برای درمان شوره سر معمولا شامپو های ضد شوره را تجویز خواهد نمود؛ در خصوص قارچ سر داروهای ضد قارچ خوراکی تجویز می شود .

کمبود آهن :

یکی از دلایل کاهش حجم موها در بین زنان فقر آهن می باشد . آهن مورد احتیاج بدن به وسیله غذاهایی مثل لوبیا سفید ، جگر گاو ، عدس و … تامین می شود. این آهن اساسی ترین نقش را در فراوری همگولوبین خون ایفا می نماید. زنان قبل از سن یائسگی، باید 18 میلی گرم آهن در روز مصرف نمایند در غیر اینصورت دچار کم خونی می شوند.

کمبود آهن چگونه باعث کم خونی می شود ؟

همانطور که اشاره شد ، آهن باعث فراوری هموگولوبین می شود. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد. هموگلوبین ها مسئول حمل اکسیژن برای رشد و ترمیم سلول های بدن می باشند؛ از جمله سلول هایی است که موجب رشد مو می شود. حال اگر این هموگولوبین ها به مقدار کافی فراوری نشوند ، قطعا به مرور زمان شاهد نازک شدن و ریزش مو خواهید بود چرا که اکسیژن کافی برای رشد موها به ریشه مو نخواهد رسید.

کمبود آهن می تواند ریزش مویی شبیه الگوی ریزش موی سنتی مردانه و زنانه به همراه داشته باشد. حتی در موارد پیشرفته تر باعث ایجاد نقاط قهوه ای رنگ در پوست سر می شود.

راه چاره چیست ؟

اولین اقدام برای درمان ریزش مو تشخیص علت ریزش مو می باشد. ریزش مو به علت کمبود آهن غالبا موقتی می باشد. اگر حدس می زنید کمبود آهن علت کم پشتی و ریزش موی شما می باشد، به پزشک متخصص مو مراجعه نمایید. پس از آن پزشک با یک آزمایش خون ، میزان فریتین (پروتئینی که به ذخیره آهن یاری میکند) خون شما را انداره می گیرد. اگر سطح آهن خون شما پایین تر از میزان استاندارد باشد، باید برای درمان به وسیله رژیم های غذایی و یا مکمل های دارویی برای جبران این کمبود اقدام نمایید. لازم به ذکر است سطح فریتین پایین تر از 80 مطلوب نمی باشد. پس اگر پس از آزمایش متوجه کمبود این پروتئین در بدن خود شدید ضروری است توجه ویژه ای به مکمل آهن داشته باشید .

کمبود پروتئین :

کمبود پروتئین معمولا در نتیجه رژیم های لاغری نامناسب اتفاق می افتد . این رژیم ها باعث کمبود پروتئین در بدن می شود؛ در این شرایط بدن برای ذخیره سازی پروتئین کوشش می نماید. در نتیجه مقدار پروتئین کمتری به فولیکول های مو خواهد رسید که ابتدا باعث کم شدن رشد موها و در ادامه ریزش آن را به دنبال خواهد داشت.

کلینیک فوق تخصصی پوست و مو خانه سفید

از قدیمی ترین مراکز پوست و مو در تهران بوده و با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاسیس شده است. خانه سفید با مجموعه ای کامل از برترین تجهیزات و تکنولوژی روز جهان و با متخصصین مجرب و کارآمد و پرسنل دوره دیده در کلیه زمینه های مربوط به ریزش مو و کاشت مو، تجربیات موفقییت آمیزی در کارنامه فعالیت خود ثبت نموده است. در طی فعالیت 15 ساله خود، خانه سفید به دنبال بهترین و برترین تکنیک های موجود بوده که مورد تایید وزارت بهداشت ایران و اتحادیه اروپا هستند.

آدرس : تهران ، جردن ، بلوار آفریقا ، خیابان دستگردی غربی ، پلاک 321 ، ساختمان خانه سفید

تلفن : 02188870480 - 02154503

شماره تلگرام و واتس اپ: 09122252731

صفحه اینستاگرام : https://instagram.com/whdc.ir

وب سایت https://whcl.ir :

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: مجله سفر
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 86101

به "عوامل ریزش مو در زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل ریزش مو در زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید