زارعی: جهاد سازندگی باید به صورت مکتبی احیا شود نه ساختاری ، نوروزی: تبدیل جهاد سازندگی به وزارت خانه یک انحراف بود

به گزارش مجله سرگرمی، نشست بررسی ابعاد احیای جهاد سازندگی به همت موسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی(ماکا) با همکاری دانشگاه تهران و اندیشکده آداک و با حضور کارشناسان این حوزه برگزار گشت.

زارعی: جهاد سازندگی باید به صورت مکتبی احیا شود نه ساختاری ، نوروزی: تبدیل جهاد سازندگی به وزارت خانه یک انحراف بود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرنگاران، نشست بررسی ابعاد احیای جهاد سازندگی به همت موسسه مطالعات و توسعه محیط زیست، آب و کشاورزی(ماکا) با همکاری دانشگاه تهران و اندیشکده آداک و با حضور کارشناسان این حوزه برگزار گشت.

اسماعیل شهبازی، عضو عیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست اعلام نمود: بنده به عنوان مقدمه باید بگویم که چگونه با جهاد سازندگی آشنا شدم. ما به خاطر مسئولیت هایی که داشتیم، مجبور بودیم به خیلی از استان ها سر بزنیم و شرایط آنان را در اوایل انقلاب بررسی کنیم. زمانی که درد و دل مردم را می شنیدیم، می دیدیم که جوانانی ساده پوش به صورت جهادی برای حل مسائل مردم در آن جا بودند.

وی در ادامه اضافه کرد: جهاد سازندگی از ابتدا یک نهاد مردمی بود و هیچ موقع نمی توان به صورت یک نهاد دولتی به آن نگاه کرد. تمام تلاش هایی که بعداً برای این جهت انجام شد، در جهت رفاه مردم بود و اگر بنابر احیاشدن ماجرا است، باید به صورت مردمی باشد وگرنه که وزارت خانه های زیادی وجود دارند و سازمان دولتی و اداری نیاز نداریم. در هر روستا جوانان تحصیل کرده زیادی وجود دارد که باید از ظرفیت آنان استفاده شود. جهاد سازندگی ظرفیت های زیادی داشت که لازم است احیا شود، اما از زمانی که تبدیل به وزارت خانه شد، از جهت اصلی خود منحرف شد.

احیای جهاد سازندگی از منظر ساختار نه مکتب

مجید زارعی، کارشناس اقتصادی نیز در این نشست اعلام نمود: خاطرم هست که یک فردی بود که اوایل از آمریکا به ایران آمده بود تا فرمان امام مبنی بر جهاد سازندگی را اجرا و کمک کند. امام تأکید زیادی داشتند که از نیرو و دانش جوانان برای کمک به سازندگی کشور استفاده شود.

او در ادامه صحبت های خود اعلام نمود: اولین سؤال در مقابل مسئله احیای جهاد سازندگی این است که می خواهیم جهاد سازندگی را از نظر مکتب احیا کنیم یا از نظر ساختار؟ امروز صحبت از این است که سازوکار سازمان جهاد سازندگی را ایجاد کنیم و این با مکتب آن فرق دارد. زمانی که از مکتب سخن می گوییم، منظور یک جهان بینی و ایدئولوژی است و نه یک سازمان و ساختار اداری. جهاد سازندگی دارای مؤلفه های تمدن ساز از جمله اخلاق، فرهنگ، نگرش و بینش معرفتی بود و باید به این مسائل توجه ویژه شود.

تبدیل جهاد سازندگی به وزارت خانه یک انحراف بود

عباس نوروزی، کارشناس مسائل جهاد کشاورزی در این برنامه گفت: تبدیل جهاد سازندگی به وزارت خانه یک انحراف بود که در زمان خود شکل گرفت و مسائل زیادی از بدو شکل گیری جهاد سازندگی تا حال حاضر وجود دارد. اگر بخواهیم برای جهاد سازندگی سازوکاری داشته باشیم، مسائل زیادی وجود دارد که باید رعایت شود. البته بنده نیز به احیای جهاد سازندگی به صورت یک ایدئولوژی و فرهنگ اعتقاد دارم.

مکتب جهاد سازندگی چیزی جز پاسخ به نیاز های جامعه نیست

بسطامی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این نشست کارشناسی مطرح نمود: هر فرد و هر پدیده ای یک ظاهر و یک باطن دارد و آن چیزی که ما از هر فردی می بینیم، ظاهر آن است، اما چیزی که تأثیرگذار است، باطن است. در موضوع جهاد سازندگی نیز دقیقاً همین موضوع وجود دارد و ظاهر آن بسیار خوب و زیبا است. آن چیزی که در بطن حرکت جهاد سازندگی بود، نیاز هایی بود که در روستا ها وجود داشت.

وی در ادامه اعلام نمود: اگر ما می خواهیم جهاد سازندگی را احیا کنیم، باید ظاهر را رها و به بطن کار برسیم. اما آیا در حال حاضر با شرایط فعلی و مجهزبودن به شبکه های ارتباطی و اینترنتی می توانیم همان جهت جهاد سازندگی را پیش ببریم؟ مکتب جهاد سازندگی چیزی جز پاسخ به نیاز های جامعه نیست و باید ببینیم چه چیزی نیاز امروز ماست و فقط مسئله روستا نباشد و به فکر شهر ها نیز باید بود. جهاد سازندگی در تمام بخش های کشور باید وجود داشته باشد و محور آن نیز باطن جهاد سازندگی و پاسخ به نیاز های آن است.

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163568

به "زارعی: جهاد سازندگی باید به صورت مکتبی احیا شود نه ساختاری ، نوروزی: تبدیل جهاد سازندگی به وزارت خانه یک انحراف بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زارعی: جهاد سازندگی باید به صورت مکتبی احیا شود نه ساختاری ، نوروزی: تبدیل جهاد سازندگی به وزارت خانه یک انحراف بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید