راهبرد مشخصی برای نگهداری هویت شهر تبریز باید تنظیم گردد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، تنظیم راهبرد تعیین در مورد حفظ و نگهداری هویت شهر تبریز را ضروری دانسته و گفت: مسئولان و مردم باید در حفظ و نگهداری اسناد و آثار تاریخی کوشا باشند؛ چرا که تخریب یا از بین رفتن این اموال به مصلحت شهر، استان و حتی کشور نیست.

راهبرد مشخصی برای نگهداری هویت شهر تبریز باید تنظیم گردد

محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگاران در ارتباط با هویت تاریخی شهر تبریز، اظهار کرد: بخشی از هویت تاریخی تبریز بر اثر حوادث طبیعی و بخش دیگر آن بخاطر نبود استراتژی تعیین برای حفظ و نگهداری این آثار در طول سال های متمادی از بین رفته است.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل وزارت میراث فرهنگی، عدم اتکا به بودجه نفتی و حرکت به سوی بودجه گردشگری است، اضافه نمود: امروز در کشور احتیاج داریم تفکرات را به سوی بودجه گردشگری حرکت دهیم؛ چرا که هم در برنامه ششم توسعه و هم در بودجه سال 98 و سال گذشته به این مهم تاکید شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: امیدواریم مدیران استانی و حتی مسئولان کشوری در زمینه حفظ و نگهداری آثار به دیدگاه مشترک رسیده و وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در زمینه احیا و بازسازی مناطق تاریخی، اقدامات اثرگذاری داشته باشد.

سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از عدم توجه جدی به دانشگاه ربع رشیدی در تبریز، گفت: دانشگاه آکسفورد سه قرن قدمت داشته و به عنوان افتخاری برای انگلستان و لندن از آن یاد می گردد، در حالی که دانشگاه ربع رشیدی با وجود 700 رشته تحصیلی و با سابقه هفت قرن در کمال ناباوری مورد فراموشی واقع شده است.

وی اضافه نمود: لندن توانسته با دانشگاه 300 ساله آکسفورد در عرصه های مهم علمی در دنیا مانور دهد، ولی دانشگاه بزرگی چون ربع رشیدی با 700 سال قدمت در کشور توانمندی مانند ایران مغفول مانده است.

نماینده مردم تبریز در ادامه با اشاره به تاریخچه سده اخیر و دوران مشروطیت، اظهار داشت: متاسفانه مسئولان حتی در حفظ و نگهداری بناها و آثار تاریخی دوران مشروطیت نیز ناتوان بوده اند.

وی در ادامه اقدامات سازمان میراث فرهنگی را در بازسازی خانه های تاریخی تبریز موثر دانسته و یادآور شد: میراث فرهنگی به تازگی با بازسازی و مرمت خانه های تاریخی و تبدیل آن ها به موزه گام های موثری برای احیای تاریخ این مکان ها برداشته که جای تقدیر دارد.

وی اضافه نمود: متاسفانه در گذشته بسیاری از آثار و اسناد تاریخی به صورت طبیعی یا غیر طبیعی و با بعضی کوتاه نظری ها و دیگر معادلات آسیب دیده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هویت تاریخی هر منطقه، سند فرهنگی و حقانیت همان منطقه است، گفت: اگر ما امروز از گذشته استان و شهر خود سخن می گوییم از سند تمدن، آیینه عبرت و آموزش برای نسل های بعدی و حرکت به سوی آینده صحبت می کنیم.

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 61498

به "راهبرد مشخصی برای نگهداری هویت شهر تبریز باید تنظیم گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهبرد مشخصی برای نگهداری هویت شهر تبریز باید تنظیم گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید