دریچه ای رو به جهان

به گزارش مجله سرگرمی، چند سالی است که اطلاع از رویدادهای سیاسی جهان و به خصوص آمریکا به یکی از مهم ترین علاقه مندی های مردم ایران تبدیل شده. به خصوص این روزها که هر جا می روی عده ای در حال بحث و گفتمان سیاسی و روابط بین الملل هستند. از صف نانوایی ها گرفته تا وقتی در تاکسی می نشینی یا حتی در وسایل نقلیه عمومی همه در حال اظهارنظر درباره رویدادهای سیاسی و اقتصادی هستند. تا جایی که می توان گفت هر کدام از ما به یک کارشناس سیاسی و اقتصادی تبدیل شده ایم اما پاسخ این سوال که تا چه حد آنچه که در اظهارنظرهایمان درباره مسائل و افراد سیاسی مطرح می کنیم بر پایه علم و آگاهی و شناخت هست یا نه را باید با رجوع به منابع موثق پیدا کنیم.

دریچه ای رو به جهان

صدا و سیما به عنوان مهم ترین رسانه کشور سال هاست برنامه هایی از این نوع را در شبکه های مختلف تولید و پخش می کند. به خصوص این اواخر که شبکه افق برنامه ای با عنوان نقش جهان را روی آنتن دارد که به نوعی یک مجله بین المللی متفاوت محسوب می شود. برنامه ای به سردبیری و تهیه کنندگی مهدی خانعلی زاده و با اجرای سیدوحید نبوی زاده نمازی و علیرضا فیروزی که گفت وگوهای تخصصی را درباره سیاست خارجی با کارشناسان داخلی و بین الملل دارند. اگر می خواهید بدانید این برنامه چه تفاوتی با سایر برنامه هایی از این نوع دارد، جام جم با تهیه کننده و مجری اصلی برنامه گفت وگویی پیرامون نقش جهان داشته که در ادامه می خوانید.

ایرانی ها از هوش سیاسی بالایی برخوردارند

سیدوحید نبوی زاده نمازی مجری-کارشناس برنامه نقش جهان از ویژگی های اجرای این برنامه و تفاوت آن با سایر برنامه های حوزه بین الملل به جام جم می گوید: در وهله اول نقش جهان یک مجله بین المللی است که بدون پرداختن و دخیل کردن المان های داخلی قصد دارد به مسائل بین الملل بپردازد؛ البته که ایران هم بخشی از جامعه بین الملل هست ولی این مجله سعی کرده ایران را هم یکی از پازل های جامعه بین الملل بداند. نکته دوم این که نقدها از نگاه غربی ها هم بیان می کرد. در این برنامه بازخوردها و واکنش های افرادی که در غرب یا غیر از ایران فعالیت می کنند را هم بروز و ظهور داده است.

وی ادامه می دهد: مواردی که بیان کردم درباره موارد محتوایی برنامه است اما درباره موارد فرمی برنامه سعی شده ریتم بالایی داشته باشد و خیلی گفت وگومحور نباشد و خیلی به موارد کلیشه ای پرداخته نشود. به عنوان مثال زمانی که من پلاتوهایم را می نویسم سعی می کنم مواردی را بیان کنم که کمتر شنیده شده باشد و به همین دلیل برای متن یک پلاتو 30ثانیه ای حدود یک ساعت مطالعه می کنم.

نبوی زاده که در کنار اجرا عضو هیات تحریریه برنامه هم هست، درباره شیوه اجرایی که باعث جذب مخاطب عام هم شود، توضیح می دهد: صداوسیما سازوکار و زیرساختی به نام سامانه 162 دارد که یکی از اضلاع مثلثی را تشکیل می دهد که محتوا و لحن را هم دربردارد. ضلع اول که در حوزه اختیارات ما نیست و هر بیننده ای می تواند با 162 تماس گرفته و نظراتش را درباره برنامه های مختلف بیان کند اما لحن و محتوای برنامه در حیطه اختیارات ماست. ما در نقش جهان می خواهیم غرب را از منظر بین الملل ببینیم نه از منظر فکر و ذهن و موضع ایران. این کارشناس بین الملل همچنین بیان می کند: نقش جهان یک برنامه عوام محسوب می شود و به همین دلیل ما نمی توانیم حرف های تخصصی بین الملل را بزنیم چون واقعا از حوصله تماشاگر خارج است.

وی با ذکر مثالی دراین باره عنوان می کند: وقتی ما می خواهیم یک نویسنده را معرفی کنیم از واژگانی که آن نویسنده در کتابش استفاده می کند قطعا نام نمی بریم و سعی می کنیم کلیت کتاب را خلاصه و چکیده کنیم و در یک زبان قابل فهم بیاوریم. خودم هم به شخصه سعی ام این بوده که در چیدمان جملاتم طوری عمل کنم که همه کس فهم باشد. با این وجود هر کاری کنیم در وهله اول رسانه ملی مخاطبان خاصی دارد و در وهله دوم شبکه افق شبکه خاصی است و آخر هم برنامه های بین الملل مخاطب خاص خودشان را دارند.

نبوی زاده در خاتمه هم درباره اظهارنظرهای متفاوت قشرهای مختلف جامعه درباره سیاست هم می گوید: این امر که همه کس در ایران درباره سیاست نظر می دهند، نشانگر این است که ایرانی ها از هوش سیاسی بالایی برخوردار و نسبت به اخبار مختلف کنش و واکنش نشان می دهند. وظیفه برنامه هایی مثل نقش جهان است که به این علاقه مندی ها سمت وسو بدهد.

نقش جهان یک برنامه بین المللی است

مهدی خانعلی زاده سال هاست تهیه کننده و سردبیر برنامه های بسیاری در حوزه سیاست بوده. به خصوص این اواخر که تهیه کنندگی برنامه عصرانه شبکه افق را برعهده داشت. وی در گفت وگو با جام جم از ویژگی های این برنامه می گوید.

با توجه به تولید برنامه های سیاسی چطور شد که به فکر ساخت برنامه نقش جهان با این رویکرد افتادید؟

معمولا کاری که صداوسیما تا امروز در حوزه بین الملل انجام داده بیشتر خبر یا مرور اتفاقات سیاسی بوده که در هفته گذشته رخ داده است. مثل برنامه گزارش هفتگی اما جای مجله بین الملل یعنی برنامه ای که بتواند به مردم اطلاعات واقعی از رویدادهای بین الملل بدهد خالی بود. چون یکی از مسائل جدی افکار عمومی در ایران این است که با فضای بین الملل فقط از دریچه خبر آشنا هستند. اخبار هم معمولا ترجمه سایت ها و خبرگزاری های رسمی است. مثلcnn و فاکس نیوز و....

منظورتان این است که این اخبار موثق نیستند؟

موثق هستند اما هدایت شده اند. یعنی به عنوان مثال ما آمریکا را از دریچه رسانه های رسمی آمریکا می شناسیم؛ نه لزوما آنچه که در جامعه آمریکا رواج دارد. به همین دلیل با دوستان که یک تیم پژوهشی بسیار خوبی با پشتوانه پژوهشی دقیقی است که سال هاست با هم کار می کنیم به این فکر افتادیم که برنامه ای را تولید کنیم تا بتوانیم واقعیت های فضای بین الملل را به افکار عمومی در حوزه رسانه و هم به تصمیم گیران و سیاست مداران منتقل کنیم که نقش جهان این گونه شکل گرفت.

با وجود حساسیتی که این برنامه دارد چه مدت است که درگیر پژوهش و ساخت این برنامه هستید؟

حدود دو سالی بود که گروه درگیر این کار بودند تا بتوانند این پروژه را به خروجی رسانه ای برسانند. مدتی هم با فضای مجازی همکاری داشتیم و استقبالی که دوستان صداوسیما کردند توانستیم آن را تبدیل به یک برنامه تلویزیونی کنیم که خوشبختانه تا به امروز بازخوردهای خوب و واکنش های مثبتی هم گرفتیم.

برنامه در چند قسمت و چند فصل طراحی شده؟

در 52قسمت طراحی شده که فصل اول 13قسمت بود که چند شب پیش به خاتمه رسید و فصل دوم را هم به زودی با یک سری تغییرات و آیتم های جدید آغاز خواهیم کرد.

نقش جهان کاملا برنامه بین المللی است و ظاهرا یکی از ویژگی های آن همین نکته باشد.

بله برنامه کاملا بین المللی است و حتی تلاش کردیم کمتر سیاست خارجی در آن باشد. سیاست خارجی یعنی سیاستی که ایران در قبال روابط بین الملل اعمال می کند اما حتی اگر بخواهیم به عنوان مثال به برجام هم بپردازیم از منظر سیاست دولت آمریکا و کشورهای اروپایی و حتی کشورهای شرقی می پردازیم. تلاش گروه ما این است که فضای بین الملل را فارغ از دعواهای سیاسی در داخل به مردم و مسوولان بشناسیم. چون وقتی وارد سیاست خارجی می شویم، تحلیل ها و نگاه ها متفاوت است و به همین دلیل چند قطبی هایی ایجاد می شود.

به دلیل این که از جانب عده ای متهم به یک سویه نگاه کردن به مسائل مهم سیاسی و روابط بین الملل نشوید، چه تمهیدی برای برنامه اندیشیده اید؟

ما در برنامه دو رویکرد داریم؛ یکی این که از منظرهای مختلف می پردازیم. مثلا در زمینه انتخابات آمریکا که همزمان با پخش برنامه ما شد، بخش های مختلفی از منظر یک جمهوری خواه و از منظر یک دموکرات داشتیم. با افراد مختلفی مناظره کردیم و کارشناسان متفاوتی داشتیم. یعنی سعی کردیم آنچه را که وجود دارد روایت کنیم.

یعنی شما صرفا روایتگر هستید و قضاوت را برعهده مخاطب گذاشته اید؟

پاسخ صحیح به این پرسش این است که ما تلاش می کنیم مخاطب را به قضاوت درست برسانیم. مورد دیگر این که واقعا پژوهش های بسیاری در برنامه انجام می شود. ما تیم پژوهشی بسیار قوی پشت برنامه داریم. یعنی تحریریه انگلیسی، عربی، فرانسوی و اسپانیولی داریم.

وجود تحریریه ها به زبان های مختلف در برنامه به دلیل حضور کارشناسان خارجی در نقش جهان است؟

هم برای مصاحبه با کارشناسان و هم برای انتخاب موضوع. چون طراحی سوالات ما به این صورت است که مثلا مجموعه ای از کارشناسان فرانسوی در جلسات به خروجی می رسند.

کارشناسان بخش خارجی را بر چه اساسی انتخاب می کنید؟ منظورم افرادی است که به صورت مجازی با آنها در برنامه ارتباط می گیرید؟

به شدت روی این موضوع تاکید داریم افرادی به عنوان کارشناس با برنامه همکاری کنند که اگر در رسانه های رسمی بین المللی جایی ندارند اما در میان رسانه های غیر رسمی آدم های معتبری باشند. عیار تحلیلی آن افراد برای ما حائز اهمیت است.

یعنی صرفا دنبال وجهه دادن به برنامه نبودید که از کارشناس خارجی دعوت به همکاری کنید؟

دقیقا همین است. چون برنامه بین الملل صرفا با انگلیسی صحبت کردن که بین المللی نمی شود. یکی از کارشناسان ایرانی ما در حوزه فرانسه خانم دکتر شجری است که سال ها در فرانسه زندگی کرده و اطلاعات خارجی و ارتباطات بین المللی دارد و افراد مورد نظر را در حوزه های مختلف انتخاب می کند؛ بنابراین صرفا برای این که یک نفر که زبانی غیرفارسی صحبت می کند را دعوت نکردیم که بگوییم برنامه بین المللی است.

با این حساب بازخورد بین المللی هم از برنامه گرفته اید؟

یکی از کارشناسان آمریکایی برنامه ما را در یک کنفرانس خبری پخش کرد. حتی کارشناسان به ما هم سوژه و موضوع پیشنهاد می دهند. بنابراین تا به امروز خوشبختانه بازخوردهای بین المللی خوبی نسبت به برنامه گرفتیم. نقش جهان تبدیل به یک ظرفیت رسانه ای بین المللی برای سازمان صداوسیما شده است.

موضوعات را چگونه انتخاب و اولویت بندی می کنید؟

ما اتاق فکری داریم که با خیلی از اساتید دانشگاه به صورت حضوری و مجازی جلساتی را برگزار می کنیم که از دل این جلسات موضوعات را پیدا می کنیم و همچنین از اخباری که در رسانه ها منتشر می شود و برای جامعه اهمیت بیشتری دارد موضوعات برنامه را انتخاب می کنیم؛ بنابراین انتخاب و پرداخت سوژه ها در اتاق فکر انجام می شود.

درباره عنوانی که برای برنامه هم انتخاب کردید توضیح دهید؟ اصلا چرا نقش جهان؟ چون شنیدن این واژه هر کسی را به یاد اصفهان زیبا می اندازد.

ما با واژه ها خیلی بازی کردیم تا عنوان مناسبی را برای برنامه انتخاب کنیم. نقش جهان هم خوش آواست و هم آن سابقه تاریخی ایران را نشان می دهد و تاثیرگذاری اش در مراودات بین المللی و هم واژه نقشه را در درون خودش دارد و نکته دیگر این که ما دنبال این هستیم که نقش واقعی از جهان را به مردم نشان بدهیم.

در کنار آقای نبوی زاده نمازی که مجری اصلی برنامه است، چرا هر کدام از بخش های برنامه مجری-کارشناس مرتبط با خودش را دارد؟

در کنار آقای نبوی زاده که بسیار مسلط است و ارتباطات خوبی هم دارد و ارائه بخش ها را هم انجام می دهد، نیاز بود میز نشریات هم در برنامه طراحی کنیم که آقای فیروزی به همراه آقای غلام زاده آن بخش را اجرا می کنند. تلاشمان این بود با تنوعی که در اجرا داریم، ریتم برنامه نیفتد که اتفاقا استقبال هم شد. قطعا در فصل بعد هم اتفاقات بهتر و بیشتری را در برنامه رقم خواهیم زد.

منبع: زینب علیپور طهرانی - رسانه / روزنامه خبرنگاران

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 133852

به "دریچه ای رو به جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریچه ای رو به جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید