درباره چاقی و علل آن بیشتر بدانید

به گزارش مجله سرگرمی، در تمام بدن، بلافاصله در زیر پوست، لایه یی از چربی قرار گرفته است که در افراد چاق یا در موارد چاقی موضعی، این لایه بیشترین مقدار چربی را در خود ذخیره دارد. چربی در مردان حدود پانزده تا بیست درصد و در زنان حدود بیست تا بیست و پنج درصد وزن بدن را تشکیل می دهد.

درباره چاقی و علل آن بیشتر بدانید

درباره چاقی و علل آن بیشتر بدانید

نویسنده: محمد صدیق

تعریف چاقی

در تمام بدن، بلافاصله در زیر پوست، لایه یی از چربی واقع شده است که در افراد چاق یا در موارد چاقی موضعی، این لایه بیشترین میزان چربی را در خود ذخیره دارد. چربی در مردان حدود پانزده تا بیست درصد و در زنان حدود بیست تا بیست و پنج درصد وزن بدن را تشکیل می دهد.

اختلاف چربی زیر پوست در مردان و زنان

چربی رسانای ضعیفی برای حرارت است، لذا در عایق سازی بدن مشارکت دارد و فضای مابین سایر بافت ها را هم پر نموده و به حفظ بعضی از اعضا، در محل خود یاری می نماید. انسان یکی از معدود پستاندارانی است که با ذخایر چربی به جهان می آید. عقیده بر این است که در طی دوره ی محدودی از زندگی، پس از تولد یا سنین بلوغ، تأثیرات تغذیه یی و سایر عوامل می توانند موجب افزایش تعداد سلول های چربی شوند، اما پس از آن دوره، سلول ها از نظر تعداد افزایش نمی یابند، بلکه تنها تحت شرایط دریافت کالری اضافی، چربی بیشتری را در خود جمع می نمایند. این افزایش اولیه در تعداد سلول های چربی، ممکن است شخص را در زندگی آینده، مستعد چاقی بیشتری کند. رشد نابهنجار بافت چربی و در نتیجه، بزرگ شدن میزان ی سلول های چربی یا افزایش تعداد آنها یا ترکیبی از این دو حالت را چاقی می گویند. به بیانی ساده تر، در صورتی که وزن فرد ده تا بیست درصد بیشتر از وزن استاندارد باشد، شخص دارای اضافه وزن است و چنانچه اضافه وزن بیش از بیست درصد بالاتر از وزن استاندارد باشد، شخص دچار چاقی است. چاقی احتمالاً شایع ترین شکل سوء تغذیه و بیماری مزمن و فراگیر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است که هم بچه ها و هم بالغین را گرفتار می نماید. افراد چاق نه تنها از نظر میزان چربی اضافه یی که ذخیره نموده اند با دیگران متفاوت هستند، بلکه از نظر شکل توزیع چربی در بدن هم تفاوت دارند. نحوه ی توزیع چربی حاصل از اضافه وزن بر خطرات همراه چاقی و بیماری های ناشی از آن مؤثر است. کسانی که چاقی شکمی یا آندروئید (Android) دارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند و آنهایی که توزیع چربی یکنواخت تر و محیطی تر در سراسر بدن یا چاقی گاینوئید (G- ynoid) دارند، با خطر کمتری روبرو هستند.

علل چاقی

چاقی یکی از بیماری های چند عاملی است و علل پیچیده یی دارد. از جمله می توان موارد زیر را نام برد:

-سن

-جنس

-عوامل ژنتیکی

-فعالیت جسمی

-وضعیت اقتصادی- اجتماعی

-عادات غذا خوردن

-عوامل روانشناختی

-عوامل مربوط به غدد درون ریز

چاقی در هر سنی می تواند بروز کند و با افزایش سن زیاد می گردد. شیر خوارانی که اضافه وزن دارند، در سنین بالاتر، بیشتر دچار چاقی می شوند، زیرا در طفولیت تعداد بیشتری سلول های چربی اندوخته اند و چاقی آنها ناشی از افزایش تعداد سلول های چربی است و درمان آنها با روش های مرسوم، بسیار دشوارتر است. حدود یک سوم از بزرگسالان چاق، از کودکی چاق بوده اند. برای درک ارتباط چاقی بچه ها با والدین، باید دانست که اگر هر دو والدین چاق باشند، احتمال چاقی بچه ها آنها هشتاد درصد است. اگر یکی از والدین چاق باشند، احتمال چاقی کودک بیست درصد است و اگر هیچ یک از والدین چاق نباشند، کودک فقط هفت درصد احتمال چاق شدن دارد. عوامل روانشناختی مانند اختلالات عاطفی هم در چاقی تأثیر بسیار دارند. پرخوری و زیادخوری ممکن است از علایم افسردگی، اضطراب، ناکامی، احساس تنهایی و احساس ناتوانی در کودکی و سرخوردگی و استرس در بزرگسالی باشد. ترکیب خوراک، فواصل بین دفعات غذا خوردن و میزان انرژی حاصل از هر وعده غذا از جمله عوامل مؤثر در چاقی هستند. افزایش وزن در مردان بین سنین 29 تا 35 سالگی در زنان بین 45 تا 49 سالگی دیده می گردد. عدم فعالیت موجب کاهش مصرف انرژی و در نتیجه باعث چاقی می گردد. چاقی هم موجب عدم تحرک، در نتیجه کاهش مصرف انرژی و تشدید سیکل چاقی می گردد.

نود درصد از موارد چاقی، ناشی از پرخوری و ده درصد، ناشی از اختلالات غدد درون ریز است.

منبع:نشریه 7 روز زندگی-ش86.

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: راسخون
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160350

به "درباره چاقی و علل آن بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره چاقی و علل آن بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید