حمایت از طرح های پژوهشی لیزر در جهت اجرایی نهاده شد تا کشور در این حوزه فناوری توانمندتر گردد خبرنگاران

به گزارش مجله سرگرمی، ستاد توسعه فناوری های فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت در سال 99، زمینه را برای توسعه کسب وکار های دانش بنیان این حوزه هموار کرد.

حمایت از طرح های پژوهشی لیزر در جهت اجرایی نهاده شد تا کشور در این حوزه فناوری توانمندتر گردد خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، موضوعی دارای اهمیت و راهبردی برای کشور به شمار می رود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ساماندهی، یاری به ارتقای شرایط فراوری، تجاری سازی، توسعه فناوری و زیرساخت های مرتبط با این دو حوزه مهم، در آبان ماه سال 1397 با ادغام دو ستاد مرتبط، ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت را ایجاد کند.

این ستاد از بدو تشکیل تا به امروز، با اتخاذ سیاست و رویکرد جدید مدیریتی و اجرایی، کوشش های بسیاری برای ایجاد زمینه مساعد همفکری، تبادل نظرات، انتقال دانش و توانمندی های و همچنین شبکه سازی پویا میان متخصصین و صاحب نظران انجام داد.

ایجاد زمینه تعامل پژوهشگران و فناوران

حمید لطیفی دبیر ستاد فتونیک لیزر مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به ایجاد زیست بومی برای رونق فناوری های این حوزه گفت: در سال 1399 مانند سال های قبل، با اخذ نظرات و مشورت های خبرگان علمی و صنعتی، موضوعات دارای اولویت برای برطرف احتیاج های مختلف در کشور شناسایی و تعریف شدند. همچنین درخواست های حمایت برای توسعه فناوری، با توجه به احتیاج های مشخص شده، دریافت شد که بعضی مراحل ارزیابی و داوری را گذرانده و بعضی در حال طی کردن این مراحل هستند.

وی اضافه نمود: علاوه بر این، با رعایت شرایط خاص مورد احتیاج به دلیل به بیماری همه گیر کرونا، ستاد با هدف مبادله اطلاعات و ایجاد ارتباط بین صنعتگران و پژوهشگران، آشنایی با آخرین دستاورد های علمی و فناوری در زمینه های گوناگون و معرفی خود، در رویداد های مختلف، علمی و صنعتی مشارکت یا از آن ها حمایت نموده است.

دبیر ستاد فتونیک لیزر مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه فناوری های مرتبط در دستور کار قرار داشته است، ادامه داد: ستاد در بخش حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت های راهبردی ملی در حوزه های کلیدی، برنامه حمایت از مقالات با کیفیت را پیگیری کرد که پذیرش و پیگیری انجام حمایت متناسب با سطح آن، برای 50 مقاله در دست اقدام است.

لطیفی، ایجاد مرکز قطعات مدارات مجتمع نوری را جزو در برنامه های عملیاتی ستاد در سال گذشته مطرح نمود و گفت: در ماموریت ترویج و فرهنگ سازی علم، فناوری و کارآفرینی نیز، ستاد با هدف آشنایی مخاطبان عام و خاص مرتبط با حوزه فعالیت خود، کوشش کرد که تا حد امکان از ابزار تهیه محتوا و اطلاع رسانی بهره برداری کند؛ که بیش از 150 مورد محتوا در قالب اخبار علمی، گزارش، یادداشت، فراخوان ها، اطلاع رسانی ها برای پوشش خبری علمی و توسعه فناوری، اطلاع رسانی شد.

حمایت از طرح های فناورانه اولویت دار

وی با اشاره به حمایت مادی و یا معنوی از توانمندی های حوزه لیزر، فتونیک، مواد پیشرفته و ساخت، ادامه داد: بیش از 10 رویداد علمی و فناوری مختلف ازجمله رویداد احتیاجمحور، کنفرانس، چالش، نمایشگاه و مسابقه مرتبط با حوزه های تخصصی فعالیت ستاد برپا شد. همچنین، راه اندازی مرکز آموزشی چاپ سه بعدی، که پیگیری ها برای مشخص مدل اجرایی و شروع فرایند اجرای آن در سال 1398 شروع شد، در سال 1399 عملیاتی شد.

لطیفی، رصد پیشرفت و به نتیجه رساندن حدود 80 طرح مصوب سال های قبل را از دیگر برنامه های ستاد در سا گذشته مطرح نمود و اضافه نمود بیش از 30 طرح تصویب شد که به صورت حمایت های بلاعوض و تسهیلات مورد حمایت قرار می گیرند. همچنین پیگیری تصویب و حمایت از 7 طرح توسعه مقیاس صنعتی در راستای ارتقای صنایع موجود نیز، صورت پذیرفت.

دبیر ستاد فتونیک لیزر مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه اندازی مراکز نوآوری و شتابدهنده گفت و ادامه داد: در این سال، افتتاح یک شتابدهنده تخصصی حوزه معدن و متالورژی، مشارکت در ایجاد صندوق تخصصی سرمایه گذاری و همچنین ایجاد یک مرکز نوآوری در حوزه لیزر صورت پذیرفته است. همچنین، ایجاد یک شتاب دهنده تخصصی در حوزه ساخت و فراوری و یک مرکز نوآوری در دست اقدام واقع شده است.

لطیفی، با اشاره به حمایت دبیر ستاد فتونیک لیزر مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های اولویت دار توسعه فناوری و برطرف گلوگاه های فناورانه مورد احتیاج کشور بیان نمود: حمایت از تعداد طرح های زیرساختی در دستور کار دارد که عموماً بخش قابل توجهی از طیف جامعه فناوران را هدف قرار داده است یا اثرگذاری ملی خواهند داشت.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 137271

به "حمایت از طرح های پژوهشی لیزر در جهت اجرایی نهاده شد تا کشور در این حوزه فناوری توانمندتر گردد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از طرح های پژوهشی لیزر در جهت اجرایی نهاده شد تا کشور در این حوزه فناوری توانمندتر گردد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید