بزرگ ترین کشف دنیای پزشکی پس از کشف پنی سیلین!

به گزارش مجله سرگرمی، به نظر می رسد محققان پیروز به ساخت دارویی شده اند که می تواند بخش گسترده ای از بیماری های ویروسی را از سرماخوردگی های ساده رفته تا آنفلوانزا، ایدز و هر بیماری ویروسی دیگری را که به ذهنتان می رسد، درمان کند.این دارو که مراحل آزمایشگاهی را طی می نماید، وارد سلول های آلوده شده و آنها را وادار به خودتخریبی خواهد نمود.

بزرگ ترین کشف دنیای پزشکی پس از کشف پنی سیلین!

بزرگ ترین کشف دنیای پزشکی پس از کشف پنی سیلین!

به نظر می رسد محققان پیروز به ساخت دارویی شده اند که می تواند بخش گسترده ای از بیماری های ویروسی را از سرماخوردگی های ساده رفته تا آنفلوانزا، ایدز و هر بیماری ویروسی دیگری را که به ذهنتان می رسد، درمان کند.این دارو که مراحل آزمایشگاهی را طی می نماید، وارد سلول های آلوده شده و آنها را وادار به خودتخریبی خواهد نمود.

لیست بلندبالای ویروس هایی که می توانند هدف این دارو قرار بگیرند، شامل تمامی رینوویروس های انسانی که عامل نیمی از سرماخوردگی های بزرگسالان و تقریبا تمامی سرماخوردگی ها در بچه ها به اضافه آنفلوانزا، فلج اطفال و بیماری مرگبار تب استخوان شکن هستند، می گردد.

علاوه بر این می توان انتظار داشت این دارو که با سرنام DRACO شناخته می گردد، طی یک دهه آینده برای درمان بیماری هایی مانند سرخک، انواع تب خال، هاری و حتی بیماری ایدز به داروخانه ها وارد گردد.

مایک رایدر از انستیتو فناوری ماساچوست، ام.آی.تی که روی این دارو کار می نماید، می گوید: مطمئنا ویروس های ناشناخته دیگری هم وجود دارند که می توانند در سال های آینده به وسیله این دارو درمان شوند. کشف پنی سیلین، انقلابی بزرگ در درمان بیماری های باکتریایی بود و ما امیدواریم این پیروزیت بزرگ یک بار دیگر برای درمان بیماری های ویروسی تکرار گردد. همان طور که می دانید در حال حاضر داروهای ضدویروس بسیار اندکی ساخته شده اند.

توضیح عکس: در این دو گروه تصویر، ستون اول و سوم از چپ، سلول های ویروسی درمان نشده و ستون های مجاور، سلول های درمان شده با DRACO را نشان می دهد. مقایسه شیوه عمل دارو در سلول های سالم و آلوده نشان می دهد، دارو سلول های آلوده را از بین برده و سلول های سالم را بدون هیچ تغییری ترک نموده است.

دکتر رایدر برای ساخت این دارو از شیوه دفاع طبیعی سلول های بدن که آپوپتوز - مرگ سلولی برنامه ریزی شده - نام دارد، الهام گرفته است.

برای درک بهتر این فرایند و شیوه عمل DRACO بهتر است، نگاهی به نحوه تکثیر ویروس ها در بدن میزبان بیاندازیم. ویروس ها پس از ورود به بدن میزبان، سیستم داخلی سلول ها را فریب می دهند و آنها را به تکثیر کپی های نوی از خود وادار می نمایند. در طول این فرایند زنجیری بلند و دورشته ای از ماده ژنتیکی ار.ان.آ تشکیل خواهد شد.

سلول های آلوده برای توقف این مرحله معمولا پروتئین هایی را فراوری می نمایند که می توانند با اتصال به رشته ار.ان.آ باعث توقف کپی سازی شوند، اما در بسیاری از موارد ویروس فرصت چنین دفاعی را از آنها خواهد گرفت. برخی از سلول ها که نتوانسته اند به روش اول مهاجم را از بین ببرند، به خودکشی دست می زنند تا فرایند تکثیر ویروس را مختل نمایند. این روش دوم یا آپوپتوز همان شیوه ای است که رایدر برای از بین بردن بیماری های ویروسی به کار گرفته است.

داروی فراوریشده به وسیله او می تواند به درون سلول های آلوده و دارای زنجیره طولانی ار.ان.آ وارد شده، در ابتدا آلودگی را مهار کند و در مرحله دوم با از بین بردن سلول، چرخه کثیر را به طور کامل متوقف کند. درطول درمان سلول های سالم دست نخورده باقی خواهند ماند.

شیوه عمل DRACO

زمانی که ویروس ها وارد سلول میزبان می شوند با هدف قرار دادن بخش های ژنتیکی آن، کنترل سلول را برای رسیدن به هدف تکثیر بیشتر در اختیار خواهند گرفت.

در طول فرایند تکثیر ویروس های نو، زنجیری دورشته ای از ار.ان.آ تشکیل می گردد که مشابه آن در هیچ یک از سلول های انسان یا حیوانات دیده نمی گردد.

بخشی از دفاع طبیعی بدن در این شرایط، پروتئین هایی را فراوری خواهد نمود که با اتصال به این زنجیر، مجموعه ای کوچک از واکنش ها را شکل می دهند و تکثیر ویروس را متوقف می نمایند اما بسیاری از ویروس ها پیشدستی نموده و با بلوکه کردن یکی از مراحل این واکنش، چرخه را متوقف خواهند کرد.

در فراوری داروی DRACO این پروتئین ها با پروتئین دیگری ترکیب شده اند که آپوپتوز را شروع خواهد نمود. در نتیجه زمانی که پروتئین ابتدایی با زنجیره ار.ان.آ ترکیب گردد، پروتئین دیگر فرایند آپوپتوز را شروع خواهد نمود. پس از آن دارو می تواند از غشای سلولی عبور نموده و وارد سلول های آلوده دیگر گردد. اگر علائمی از وجود زنجیره ار.ان.آ وجود نداشته باشد، این دارو بدون هیچ تغییری سلول را ترک خواهد نمود.

در مراحل آزمایشگاهی DRACO پیروز شده 15 نوع ویروس، شامل عامل ایجاد سرماخوردگی معمولی و دو نوع آنفلوانزا را از بین ببرد. این دارو جان موش های مبتلا به دوز بالای ویروس آنفلوانزا را که شانسی برای زندگی نداشتند، نجات داده است.

این دارو به شکل شگفت انگیزی سریع عمل می نماید و اگر در شروع بیماری استفاده گردد، به سادگی می تواند علائم اولیه آن را هم مهار کند. از سوی دیگر قدرت بالای این دارو در از بین بردن ویروس ها باعث می گردد، شدت بیماری در بیمارانی که در مراحل بعدی آنرا دریافت نموده اند، افت قابل توجهی داشته باشد.

با این حال کارشناسان احتمال می دهند به علت شیوه منحصربه فرد درمانی این دارو، ورود آن به مراحل بالینی و داروخانه ها با تأخیری چندین ساله روبرو باشد.

منبع:http://www.khabaronline.ir

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : haj-ghodrat-allah

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: راسخون
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159555

به "بزرگ ترین کشف دنیای پزشکی پس از کشف پنی سیلین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین کشف دنیای پزشکی پس از کشف پنی سیلین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید