بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب، کدام کشورها هستند؟!

به گزارش مجله سرگرمی، بزرگترین کشورهای دنیا

اگر بخواهیم کشورهای دنیا را از نظر وسغعت طبقه بندی کنیم می توانیم به 10 کشور در نهایت برسیم که می توان به آن ها لقب بزرگترین کشورهای دنیا را داد. در این رتبه بندی کشورمان ایران، در رتبه هجدهم و در میان کشورهایی همانند لیبی و مغولستان قرار می گیرد. در مجموع اگر تمام 10 کشور بزرگ دنیا را با هم جمع ببندید، تنها 49 درصد از سطح کل دنیا را در برمی گیرند. مساحت کل خشکی های دنیا 149 کیلومتر مربع است. مجله خبرنگاران به یکی از سوال های شما یعنی معرفی بزرگترین کشورهای دنیا پاسخ داده و به معرفی 10 کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت می پردازد. پس در ادامه با 10 کشور بزرگ دنیا آشنا شوید.

بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب، کدام کشورها هستند؟!

رتبه اول: روسیه | Russia

کشور روسیه در لیست عظیمترین کشورهای دنیا رتبه اول را از آن خود کرده است. این کشور مساحتی به اندازه 17.1 میلیون کیلومتر مربع داشته که به راحتی آن را به وسیع ترین کشور دنیا تبدیل کرده است. این کشور آنچنان عظیم است که حتی اگر 7 میلیون کیلومتر مربع از آن را این سرزمین های این کشور جدا کنید، باز هم همچنان در رتبه اول قرار می گیرد. در نتیجه عظیمی این کشور، با حدود 14 کشور مرز مشترک دارد و از این نظر همانند کشور چین است. هیچ کدام از مناطق کشور روسیه آب و هوایی گرمسیری ندارند. گرچه در مناطق جنوبی تر این کشور آب و هوا در تابستان مرطوب تر و قابل تحمل تر است اما بیشتر زمین های این کشور سرد و غالبا با پوشش گیاهی تایگا است. تایگا، عظیمترین زیست بوم این کشور است که بیشتریت قریب به اتفاق شمال روسیه را تا شرق کانادا پوشش می دهد. ذخایر عظیم نفت زیر جنگل های یخ زده و تندرا روسیه وجود دارد؛ با این حال، با توجه به هزینه و مشکل استخراج آن، بخش زیادی از ثروت نفت روسیه هنوز قابل استفاده نیست.

برای رزرو آنلاین هتل در مسکو اینجا را کلیک کنید

رتبه دوم: کانادا | Canada

مساحت کشور کانادا 9.984 میلیون کیلومتر مربع است که آن را عظیمترین کشور در ناحیه غربی زمین کرده است. کانادا رتبه دوم را در لیست عظیمترین کشورهای دنیا داشته و حدود 202،080 کیلومتر تنها مرز ساحلی دارد. همین موضوع این کشور را به اولین کشور دنیا با طولانی ترین و بیشترین خط ساحلی در دنیا تبدیل می کند. همین موضوع نیز باعث شده که بیشتر مردم این کشور در کنار خطوط ساحلی زندگی کنند. در نتیجه بیشتر مردم و شهرهای ساحلی را نیز کانادا دارد. کانادا با تراکم جمعیت 4 نفر در هر کیلومتر مربع، شرایطی دارد که می تواند برای هر یک از 35 میلیون نفر جمعیت خود، 61 هکتار زمین را در نظر بگیرد. کانادا در میان قطب شمال و ایالات متحده قرار گرفته است، توندرای عظیم یخ زده کانادا تا دایره قطب شمال گسترش یافته است. تقسیم جغرافیا در این کشور بسیار شبیه به ایالات متحده آمریکاست؛ در نیمه غربی کشور، کوه های راکی از شمال تا به جنوب ادامه داشته و زمین های غنی برای کاشت غلات و محصولات کشاورزی را فراهم آورده است. نواحی شرقی کانادا قلب سنتی کشور است، شهرهایی همانند تورنتو، مونترال و پایتخت ملی اتاوا همگی در شرق این کشور وسیع واقع شده اند.

ایالات متحده | USA

هر چند ایالات متحده عظیمتر از چین است اما از کانادا کوچک تر بوده و مساحتی به وسعت 9.63 کیلومتر مربع را در بر می گیرد. مرز های این کشور، به وسیله مکزیک در سمت جنوب و کانادا در شمال محاصره می شود. ایالات متحده دارای مجموعه جغرافیایی و حیات وحشی متنوع بوده و جزو عظیمترین کشورهای دنیا است.

دو ویژگی شمالی و جنوبی این کشور، آن را به سه قطعه متمایز تقسیم می کند. غرب کوه های راکی، ایالت های اقیانوس آرام برای آب و هوای معتدل سالانه و طولانی از ساحل در امتداد ساحل کالیفرنیا شناخته شده است. سواحل بین کوه های راکی و رودخانه می سی سی پی، دشت های عظیمی از کانادا به مکزیک گسترش می یابد و ایالات متحده را یکی از حاصلخیزترین و مساعدترین مناطق رو به رشد دنیا تبدیل می کند.

چین | China

3 کشور چین، آمریکا و کانادا تنها 7 درصد از مساحت کل خشکی های دنیا را اشغال می کنند. کشور چین مساحتی به اندازه 9.6 کیلومتر مربع داشته و رتبه چهارم را در میان عظیمترین کشورهای دنیا دارد. این کشور با 14 کشور دیگر مرز مشترک داشته که افغانستان در شرق، روسیه در شمال و ویتنام در جنوب از جمله این کشورها هستند. چین عظیمترین کشوری است که تمام سرزمین آن در قاره آسیا واقع شده است. بنابراین عنوان عظیمترین کشور آسیا را از آن خود کرده است. آب و هوای این کشور در همه نقاط آب بسیار متفاوت بوده و بیش از 1.35 میلیارد شهروند، 56 گروه قومی شناخته شده و بیشترین پزشکان دنیا را دارد.

برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما پکن اینجا را کلیک کنید

برزیل | Brazil

برزیل عظیمترین کشور آمریکای جنوبی با بیش از 8.51 میلیون کیلومتر مربع مساحت و با عظیمترین جنگل های بارانی در دنیا، آمازون است. جنگل های آمازون چنان متراکم و گسترده هستند که قبایل بومی یافته شده درون آن هرگز با دنیا خارج ارتباط برقرار نکرده اند.

برزیل همچنین دارای یک خط ساحلی طولانی در کنار ساحل اقیانوس اطلس است که در حدود 8000 کیلومتر گسترش یافته است. بیشتر شهرهای عظیم آن، از جمله ریو دو ژانیرو و سائو پائولو در نزدیکی خط ساحلی وجود دارد.

استرالیا | Australia

تقریبا 4.4 میلیون کیلومتر مربع تفاوت بین استرالیا و هند در ادامه رتبه بندی عظیمترین کشورهای دنیا وجود دارد. استرالیا با مساحتی به اندازه 7.69 میلیون کیلومتر مربع دو برابر اندازه هند بوده و رتبه ششم را از آن خود کرده است. با این حال، این کشور عظیمترین کشور در قاره اقیانوسیه است. از لحاظ تکنیکی بسیار عظیم به شکلی که آن را به عنوان یک جزیره واحد نمی شناسند، بلکه آن را قاره ای جداگانه می دانند. بیشتریت قریب به اتفاق جمعیت آن، در شهرهای ساحلی مانند سیدنی در شرق و پرت در غرب زندگی می کنند و دلیل خوبی برای آن وجود دارد. استرالیا یکی از خشک ترین و گرم ترین مناطق دنیا است. استرالیا به همراه آب و هوای شدید و جغرافیایی پر از حیوانات وحشی تماشایی و غالبا مرگبار شناخته می شود.

هند | India

هر چند که مرزهای کشور هند در طول سالیان متمادی تغییر یافته و همچنان این کشور ادعا می کند که نواحی شمالی آن یعنی کشمیر متعلق به هند است (برای نواحی کشمیر بین دو کشور پاکستان و هند درگیری وجود دارد)، باز هم رتبه هفتم را به نام خود می زند. در لیست عظیمترین کشورهای دنیا مساحت کشور هند را بدون کشمیر حدود 3.29 میلیون کیلومتر مربع نام برده اند. چین، پاکستان، بنگلادش و نپال هر یک، مرزهای خود را با هند به اشتراک می گذارند و جغرافیای آن از کوه های با شکوه هیمالیا تا سواحل استوایی شبه جزیره جنوبی فاصله دارد. از لحاظ جغرافیایی، هند در شبه قاره هند واقع شده و مطالعات زمین شناسی نشان می دهد که کل مردم هند و همسایگان نزدیک آن ها به یک باره توسط دریا از دیگر بخش های آسیا جدا شده اند.

برای رزرو آنلاین تور دهلی اینجا را کلیک کنید

آرژانتین | Argentina

آرژانتین رتبه هشتم را در میان عظیمترین کشورهای دنیا از آن خود کرده است. آرژانتین، 32 امین کشور پرجمعیت دنیا، هشتمین و عظیمترین کشور اسپانیایی زبان دنیا بوده که 2.78 میلیون کیلومتر مربع آن شامل پرتنوع ترین جغرافیا و آب و هوا در دنیا است. شرایط آب و هوایی باتلاقی و گرمسیری در شمال تا مناطق یخبندان در جنوب بسیار متفاوت بوده و گسترش یافته است. پاتاگونیا یکی از مکان های دیدنی و البته خطرناک ترین مکان ها است که از جنوب آند در غرب تا اقیانوس اطلس در شرق گسترش می یابد. جنوبی نقطه آرژانتین، که به نام کیپ هورن (Cape Horn) شناخته می شود، یکی از مناطق طوفانزا و بارانی در دنیا است.

قزاقستان | Kazakhstan

حدود 2.72 میلیون کیلومتر مربع از قزاقستان را دشت های وسیع و ارتفاعات تشکیل داده است. آب و هوای سرد و خشک، اما نه به اندازه کویر، آب و هوای غالب برای تمام سال است. قزاقستان در تمام سال طیف وسیعی از دماهای مختلف را تجربه می کند و هر چند که بیشتر مرزهای این کشور در ناحیه شمالی روسیه است، اما آب و هوای ان به اندازه روسیه سرد نیست.

این کشور، پیش از این بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود. اتحاد جماهیر شوروی برای بیشتر قرن بیستم، عظیمترین کشور در دنیا بود. قزاقستان ادعا می کند که عظیمترین کشور دنیا است که تمام مرزهایش در خشکی محدود شده و به آب های آزاد دسترسی ندارد.

الجزایر | Algeria

دهمین رتبه در لیست عظیمترین کشورهای دنیا مربوط به کشور الجزایر با 2.38 میلیون کیلومتر مربع مساحت است. در شمال آفریقا، الجزایر یک خط ساحلی مدیترانه ای دارد که 998 کیلومتر طول آن بوده و 90 درصد زمین های این کشور بیابان است. بسیاری از مناطق بیابانی این کشور برخلاف تصور عامه مردم، ارتفاع بالایی دارند. رشته کوه های اطلس در امتداد مرز شمالی شمالی این کشور قرار گرفته، (در حالی که مناطق درون مرزی آن، که بیشتر آن صدها متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند)، حاوی بخش عظیمی از صحرای ساحارا در الجزایر است. صحرای عظیم ساحارا در این کشور تا جنوب امتداد یافته، مرزهای جنوبی را رد می کند و در نهایت در کشورهایی همانند نیجریه و مالی امتداد می یابد. عظیمی الجزایر به اندازه ای است که می توانید 7 بار این کشور را در روسیه قرار دهید.

منبع: worldatlas.com

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 85373

به "بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب، کدام کشورها هستند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب، کدام کشورها هستند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید