آنچه ضروری است درباره قرص کوآموکسی کلاو بدانید

به گزارش مجله سرگرمی، اگر تا به امروز مبتلا به عفونت شده اید حتما نام قرص کوآموکسی کلاو را شنیده اید. اگر این قرص را مصرف می کنید اما نمی دانید که علت تجویز قرص کوآموکسی کلاو چیست و دوست دارید به طور دقیق و تعیین بدانید که قرص کوآموکسی کلاو برای چیست این مقاله را بخوانید

آنچه ضروری است درباره قرص کوآموکسی کلاو بدانید
قرص کوآموکسی کلاو (Co-amoxiclav) دارویی است که برای درمان بیماری های عفونی به خصوص عفونت های مقاوم به آموکسی سیلین مانند سینوزیت، عفونت گوش میانی، عفونت مجاری تنفسی و برونشیت مزمن تجویز می شود.

کوآموکسی کلاو ترکیبی از آموکسی سیلین و اسید کلاولانیک است که هر دو از راه خوراکی به خوبی جذب می شوند. کواموکسی کلاو داروئی است که از دو ماده موثره داروئی ساخته شده است،یعنی از آموکسی سیلین و اسید کلاونیک.

دلیل افزوده شدن اسید کلاونیک افزایش دادن طیف ضد باکتریایی داروی ساخته شده می باشد. گروهی از باکتریها هستند که با فراوری یک نوع آنزیم خاص بنام بتا لاکتامازپنی سیلینهای دارای هسته بتا لاکتام را از ناحیه همان هسته شکسته و آنها را غیر فعال می نمایند در نتیجه عفونتهای ایجاد شده با آن گونه باکتریها به درمان آنتی بیوتیکی با آن نوع پنی سیلینها جواب نمی دهد.

پس چاره کار دراین هست که آن نوع باکتریها را با افزودن داروئی دیگر به یک داروی خاص و در حالت کلی فراوری آنتی بیوتیکهای مقاوم به بتالاکتاماز(پنی سیلیناز) از بین ببریم و عفونت ایجاد شده را درمان کنیم.

در کو آموکسی کلاو داروی اسید کلاونیک آنزیم بتالاکتاماز باکتریها را غیر فعال می نماید و درنتیجه آن باکتری در مقابل آموکسی سیلین بی سلاح می شود و آموکسی سیلین با قدرت ضد باکتریایی زیادی که دارد و طیف وسیعی از باکتریها را پوشش میدهد (باکتریهای گرم و گرم-)عامل ایجاد نماینده عفونت را از بین می برد و بیماری بهبود می یابد.

خود اسید کلاونیک به تنهایی طیف ضد باکتریایی ضعیفی دارد وبه تنهایی اثر چندانی ندارد در صورتی که خود اموکسی سیلین به تنهایی طیف وسیعی از باکتریها را نابود می نماید و بر روی باکتریها اثر باکتریسیدی دارد یعنی باکتر یها را می کشد.

کوآموکسی/کلاوولانات یا کوآموکسی کلاو یک آنتی بیوتیک رایج است که از آن برای درمان عفونت های باکتریایی گوناگون مثل عفونت گوش میانی، سینوزیت و عفونت های پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری استفاده می شود.

آموکسی سیلین/کلاوولانات را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. خوردن آن با غذا می تواند از دل به هم خوردگی ناشی از آن جلوگیری کند. بهتر است این دارو در فواصل زمانی برابر در طول شبانه روز مصرف شود تا مقادیر ثابتی از آن در خون و ادرار وجود داشته باشد. 1

قبل از مصرف کوآموکسیبرخی از داروها برای افرادی که شرایط خاصی دارند مناسب نیستند و برخی اوقات فقط در صورت مراقبت بیشتر از دارو می توان از دارو استفاده کرد. به همین دلایل ، قبل از آغاز مصرف آموکسیکلاو مهم است که پزشک شما موارد زیر را بداند:

اگر شک دارید ممکن است تب غده داشته باشید.

اگر یک بیماری آلرژیک دارید ، یا اینکه تا به امروز واکنش آلرژیک به یک دارو داشته اید. این امر به ویژه در صورتی که تا به امروز واکنش بدی به هر آنتی بیوتیک پنی سیلین نشان داده اید ، مهم است.

اگر باردار هستید یا شیر می دهید. کو آموکسیکلاو برای نوزادان مضر نیست. با این وجود ، هنوز هم مهم است که اگر به کودک شیر می دهید ، به پزشک خود بگویید.

اگر در نحوه عملکرد کبد خود مسئله ای دارید یا در نحوه عملکرد کلیه های خود مشکل دارید.

اگر داروهای دیگری مصرف می کنید. این شامل داروهایی است که شما می توانید بدون نسخه و بعلاوه داروهای گیاهی و مکمل های دیگر است. 2

این دارو چگونه و چه موقع باید مصرف شوددوز معمول کوآموکسی کلاو 1 قرص (375 میلی گرم یا 625 میلی گرم) است که 3 بار در روز مصرف می شود.

این دوز ممکن است برای بچه ها کمتر باشد. پزشک با توجه به وزن کودک دوز مناسب را برای او تجویز می نماید.

مصرف این دارو باید با فواصل دقیق و تعیین و با فاصله حداقل 4 ساعت مصرف شود.

دارو چگونه باید مصرف شود؟داروی کوآموکسی کلاو باید به همراه وعده غذایی یا میان وعده مصرف شود. این باعث می شود احساس کسالت کمتری ایجاد شود. قرص ها باید با یک لیوان پر از آب بلعیده شوند.

اگر بلعیدن قرص ها سخت است، می توان آنها را نصف کرد. یک خط در وسط هر قرص وجود دارد که شکستن آنها را راحت تر می نماید. هر دو قطعه باید به طور هم زمان، یکی پس از دیگری بلعیده شود.

اگر کوآموکسی کلاو به صورت شربت مصرف می شود، بطری باید قبل از استفاده به خوبی تکان داده شود. دوز مناسب این دارو را می توان با استفاده از یک سرنگ یا یک قاشق میزان گیری کرد. اگر یکی از آنها را ندارید، می توانید از داروخانه تهیه کنید. نباید از قاشق چای خوری آشپزخانه استفاده شود زیرا ممکن است آن اندازه مناسب نباشد.

اگر مصرف یک وعده از دارو فراموش شود چه باید کرد؟اگر یک دوز از مصرف دارو فراموش شد، به محض به یادآوردن باید مصرف شود، سپس پس از حدود 4 ساعت دوز بعدی مصرف شود. اگرچه، اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی بود باید از مصرف آن چشم پوشی کرد و دوز بعدی را به میزان طبیعی مصرف کرد.

هرگز نباید دو دوز از دارو همزمان مصرف شود تا دوز فراموش شده را جبران کند.

اگر مصرف داروی خود را فراموش می کنید، تنظیم زنگ هشدار می تواند به شما یاری کند. می توانید در خصوص روش های دیگر به خاطر سپردن داروهای خود از داروساز خود مشاوره بخواهید.

درصورتی که دارو بیش از حد مصرف شود چه اتفاقی می افتد؟مصرف تصادفی یک دوز اضافی کوآموکسی کلاو به احتمال زیاد آسیبی به فرد نمی رساند. علائم مصرف بیش از حد کوآموکسی کلاو می تواند شامل ناراحتی معده (احساس بیماری و کسالت یا اسهال) یا دچار شدن به (تشنج) باشد.

در صورت مصرف دو دوز اضافی یا بیشتر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. 3

عوارض جانبی قرص کوآموکسی کلاوتوجه: عوارض جانبی این فراورده ترکیبی مشابه عوارض جانبی ناشی از آموکسی سیلین است. با این وجود، عوارض گوارشی ممکن است بیشتر بروز کند، زیرا جذب کلاوولانات بیشتر است.

دستگاه گوارشتهوع، استفراغ، اسهال، کولیت سودوممبران (ممکن است با اسهال شدید معین شود). ادراری ـ تناسلی: نفریت حاد بینابینی.

سایر عوارضحساسیت مفرط (بثورات اریتماتوی ماکولو پاپولار ، کهیر، آنافیلاکسی)، عفونت ثانویه باکتریایی و قارچی. مسمومیت و درمان

تظاهرات بالینیحساسیت عصبی - عضلانی یا حملات تشنجی.

درماناگر دارو به تازگی بلعیده شده باشد (چهار ساعت یا کمتر)، باید محتویات معده را با ایجاد استفراغ یا شستشوی معده تخلیه نموده و در پی آن برای کاهش جذب دارو ، ذغال فعال تجویز شود. این دارو با همودیالیز از بدن خارج می شود. 1

پی نوشت:

1.www.niksalehi.com

2.www.beytoote.com

3.www.rastineh.com

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: راسخون
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163628

به "آنچه ضروری است درباره قرص کوآموکسی کلاو بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه ضروری است درباره قرص کوآموکسی کلاو بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید